Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Redovisa en trovärdig plan för flygplatsen

Annons

Ulla Persson, styrelseordförande i Flygplatsbolaget, tycker liksom uppenbarligen också bolagets vd Tezz Tordsdotter Åkerman att Ryanavtalet är en plusaffär, även om den inte bidrar till att täcka bolagets fasta kostnader. Hans Wallin analyserar denna märkliga syn på företagsekonomi i sin insändare 25 april, och i den saken finns inte mer att tillägga.

Dock undrar man varifrån täckningsbidraget ska komma för att få ner den samlade förlusten till 20 miljoner om ett par år, när inte kärnan i det kommersiella flyget bidrar. Det borde ju framgå av bolagets strategiska plan, om det nu finns någon sådan. I vart fall ingenting som avslöjas för oss finansiärer.

Om det nu är så att bolagets fasta kostnader är orubbliga och en konsekvens av Hässlös status som reservflygplats, vilket Ulla Persson hävdar, så vore det väl inte mer än rätt att staten ersätter bolaget för att upprätthålla denna betydelse? Något sådant lär dock inte vara att vänta. Kommunen har ju i årtionden markerat att man gladeligen står för fiolerna. Så förhandlingspositionen kunde nog inte vara sämre.

Nu verkar det som att bolaget med styrelse och vd i desperation söker alternativa intäkter i udda och rörelsefrämmande verksamheter som tacobar och något slags callcenter. Om dessa nya aktiviteter har vi finansiärer inte heller fått veta något. Av det som framkommit kan man lätt dra slutsatsen att verksamheterna står i strid med kommunallagen. Att ha koll på vad lagen kräver har ju emellertid inte vare sig nu eller tidigare varit någon ledstjärna för det här bolagets styrelseordförande.

Nu kan väl knappast Ulla Persson tro att tacobarer och liknande ska vara lösningen på de ekonomiska problemen. Inte heller fika- och taxfree-försäljning till semesterresenärer lär kunna påverka ekonomin i tillräcklig omfattning. Mer troligt är väl att styrelsen redan nu räknar med att, när målet inte nås 2019, så kommer kommunledningen att säga, att nu lägger vi detta tråkiga bakom oss och att målen därmed flyttas ytterligare ett antal år fram i tiden.

Flygplatsstyrelsen måste redovisa en trovärdig plan för hur man tänkt sig att utvecklingen skall vändas och de uppställda målen nås. Att fortsätta att hålla finansiärerna/allmänheten i mörkret är absolut otillständigt.

Ulf Hedman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons