Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen borde investera mer för pålitlig tågtrafik

Genom att bygga ut och förfina infrastrukturen kan vi växa som nation, skapa nya regioner, fler jobb och nya möjligheter.

Annons

Vill vi som en relativt liten nation långt upp i norr hävda vår plats i den globala konkurrensen räcker det inte med halvhjärtade satsningar eller tåg som bara oftast kommer i tid. Det krävs en infrastruktur i toppklass. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.

Denna vinter, precis som förra vintern, vittnar om en järnväg med stora problem. Det är förseningar, inställda tåg och människor som evakueras ut på snöfyllda banvallar. Snölok som krävs för att ploga spåren rena saknas, de flesta av dem kommer efter vintern. Växlarna ska vara snösäkrade, men materielen ligger omonterad bredvid växlarna.Regeringens ”vinterövningar” visar sig vara grupparbeten på något mysigt konferenshotell, långt borta från frusna resenärer.

I stället för att tillföra nya medel till förbättrat underhåll och nya investeringar i järnväg flyttar regeringen 2,2 miljarder kronor från järnvägen till väg. Trafikverket har larmat om den förda politikens konsekvenser, Riksrevisionen har riktat allvarlig kritik, SJ:s ordförande, den förra moderatledaren Ulf Adelsohn, har kallat järn-vägen i Sverige för museal. Ändå ökar inte nyinvesteringarna i järnväg under mandatperioden. De sjunker, och de sjunker dramatiskt. Hur kan det vara möjligt?

En förklaring kan vara den moderate finansministern Anders Borg som menar att vi överinvesterat i järnväg. I tidningen Sydsvenskan den 6 november 2007 sade Anders Borg följande: ”En investering i väg är fyra fem gånger viktigare än i järnväg. Vi har överinvesterat i järn-vägar.”

Med den synen blir kanske regeringens nedskärningar på järnvägsområdet något mer begripliga. Konsekvenserna får dock resenärerna ta när de tvingas stå hoppackade på de tåg som inte är inställda mellan Stockholm och Västerås.

Vad svarar infrastrukturministern på den här kritiken? Jo, i den särskilda riksdagsdebatten om vinterkaoset tycker hon oppositionens kritik är för hård. Hon säger: ”De flesta tågen är i tid”.

Det är alltså ministerns besked till dem som står och huttrar på perrongerna och väntar på tåg som inte kommer och till dem som tvingas bli evakuerade genom krossade fönster på X2000-tåg.

I stället för att öka investeringarna har regeringens viktigaste insats mot förseningar blivit att ställa in tåg. Blir den här vintern lika snörik som den förra planerar regeringen att ställa in över hälften av all tågtrafik med X2000-tågen.

Man kan undra vad nästa insats från regeringen blir. Ställer man in alla tåg har man ju med ett enkelt klubbslag utraderat alla förseningar!

I stället för att planera för inställda tåg borde regeringen planera och investera för en utbyggd och pålitlig tågtrafik. Sveriges resenärer har rätt att kräva en punktlig tågtrafik årets alla månader. Det är dags för regeringen att ta sitt ansvar.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons