Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rektorer: Viktigt att eleverna har inflytande över sitt lärande

Som skolledning på Emausskolan är vi imponerade av lärarnas engagemang och kunskap i sitt uppdrag. Det har skett en utveckling i samhället sedan skolan blev allmän i mitten av 1800-talet och under senare år har förändringen i samhället gått allt snabbare. Vad vi tycker om det är en sak men vi kan inte blunda för det.

Annons

Det vi vet är att den kompetens vi har i dag inte kommer att vara tillräcklig i framtiden. Vi kommer att ligga hopplöst efter och vilja tillbaka till det vi känner till och är trygga med. Gör vi då våra barn och elever rättvisa om vi utbildar dem på samma sätt och med samma verktyg vi själva blev utbildade? Vi tror inte det.

Förändringen som nu skall ske i Proaros skolor handlar just om en plan att nå ökad måluppfyllelse. För oss är det inte datorerna som är huvudsaken. Det är förhållningssättet till lärandet, att nå varje elev. Varje elev har olika behov av stöd och utmaningar. Därför sker lärande i olika miljöer, såväl inomhus och utomhus, och på olika sätt.

För att kunna möta varje elev behöver vi verktyg och datorn är ett av alla verktyg. Satsningen med datorer innebär en breddning av lärandet och nya möjlig-heter. Rollen som lärare är komplex och ställer andra kompetenskrav än för bara 15 år sedan. Du som lärare skall tillsammans med kolleger skapa förutsättningar för eleverna att hitta just deras sätt att lära. Det är viktigt att eleverna har inflytande över sitt lärande.

Visst kan projektet med en dator till varje elev ses som en tjänstemannaprodukt fjärran från verkligheten. Det anser inte vi. I flera år har vi på Emausskolan haft bärbara datorer till våra elever. På det sätt vi jobbar i dag räcker inte datorerna till. De vi har avtal på tar en alltför stor del av den enskilda skolans budget. Detta har vi tillsammans med andra skolor fört fram i flera år till Proaros ledning. Äntligen har vi ledningen med oss i vår verklighet!

Emausskolan är inte en pilotskola men genom projektet hoppas vi på fler datorer till en lägre kostnad samt en gemensam satsning på kompetensutveckling på alla fronter. Vi måste få en skola där det sker utveckling mot det samhälle vi lever i och kommer att leva i. Som rektorer för en F-6-skola anser vi att tillgången på datorer inte skall vara ett hinder i lärandet.

På Emausskolan har vi sett hur elever som inte levererar resultat genom traditionell undervisning kan genom entreprenöriellt lärande och via datorer närma sig målen.

Den farhåga som Per Binbach beskriver i projektet kan bli sann om vi bara ser datorerna som lösningen. Det handlar om en skola där vi möter varje elev. Lyhördhet är en viktig faktor.

Eva Kullgren

Patric Feltendal

rektorer, Emausskolan

Proaros

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons