Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksdagsledamöter (MP): För lite pengar till tågunderhåll

Annons

Regeringens satsning på 800 miljoner i ökat tågunderhåll under 2011 är förstås välkommen. Samtidigt är det bara lite drygt hälften av de 1,3 miljarder som Trafikverket menar behövs för att åtgärda de mest akuta problemen. Vi Gröna menar att det krävs mer än akuta nödåtgärder.

Om människor ska välja tåg framför flyg och bil behövs helt enkelt mer utrymme på spåren. I dagsläget finns inga marginaler. Ett fel som för tio år sedan skapade problem för ett tåg skapar i dag problem för 10-15 tåg. Fler tåg på för få spår ger ett känsligt och sårbart system. Att påstå att problemen ska lösas genom bättre samordning eller genom avreglering är naivt.

Regeringens extra satsning innehåller inga pengar till nya spår eller andra investeringar som leder till ökad kapacitet. I regeringens tioårsplan för järnvägen saknas ett flertal av de större strategiska järnvägsinvesteringar som har potential att göra järnvägen till ett framgångsprojekt. Utbyggnaden av Ostlänken och dubbelspår på sträckorna Hallsberg-Degerön och Gävle-Sundsvall är några exempel.

De skattesänkningar som regeringen lägger fram i vårbudgeten kommer att kosta staten tiotals miljarder årligen, mångdubbelt mer än den engångssatsning som nu görs på underhåll.

800 miljoner är naturligtvis bättre än ingenting. Men på sikt behövs något mer än plåster på såren. Annars väntar fler vintrar av tågkaos.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons