Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksdagsledamöter: Vårdslösa bilförare ska inte subventioneras

Annons

I en nyhetsartikel i VLT den 19 juni deklarerade riksdagsledamoten Pia Nilsson (s) sitt missnöje med skatten på trafikförsäkringen. Nilsson är förbannad, som hon uttrycker det, över att vi i alliansen inför en skatt på trafikförsäkringen som ser till att de som har ett mer riskfyllt beteende får bära en större del av olyckskostnaderna. Hon är alltså märkligt nog mycket upprörd över en skatt som styr mot ökad trafiksäkerhet på våra vägar.

Idag sker runt 20000 trafikolyckor med personskador och antalet trafikskador stiger ideligen. Fler som kör onyktert, drogpåverkade, eller överträder hastighetsgränserna har bidragit till denna höjning. Uppskattningsvis kostar trafikskadorna samhället upp mot åtta miljarder kronor (2005).

Till skillnad från föregående regering blundar vi inte för att ytterligare åtgärder måste vidtas för att minska trafikolyckorna på våra vägar. Genom att överföra kostnaderna för trafikolyckor till trafikförsäkringen kopplas skaderisken tydligt till kostnaden för att

färdas i trafiken. Just denna modell, som framgångsrikt har tillämpats i vårt grannland Finland, vill regeringen nu pröva med det aviserade förslaget som kommer att utredas noggrant fram till april 2008.

Blir det en chockhöjning som Pia Nilsson alarmerande siar om? Enligt försäkringsbolaget Bilsport MC är exempelvis medelpremien för en motorcykel knappt 900 kronor, vilket innebär en premieskatt på mindre än 300 kronor om året. För en privatägd personbil ligger en genomsnittlig premie idag på cirka 2200 kronor. Med den nya skatten blir premien cirka 2900 kronor och premien ökar alltså med ungefär 700 kronor per år.

Det Nilsson glömmer att ta upp är hur

dagens trafikförsäkringssystem är uppbyggt. Hon nämner inget om hur pensionärerna diskrimineras genom att ersättning vid inkomstförlust, föranlett av trafikskador, inte är pensionsgrundande. Istället görs en beräkning vid uppnådd pensionsålder och en form av livränta i ett engångsbelopp. Hon glömmer också bort att nämna att det är lågrisktrafikanter som i dagens system subventionerar dem som tar stora risker i trafiken.

Utredningen som är på gång kommer självfallet att beakta rättsäkerheten hos försäkringstagaren. Vi kan också lära en hel del ifrån erfarenheterna i Finland där resultaten pekar mot att totalkostnaden för trafikskadorna sjunker. Samtidigt får de trafikskadade en snabbare skadereglering och rehabilitering där det finns ett tydligt ansvar.

En skatt på trafikförsäkringen innebär att de som har ett mer riskfyllt beteende får

bära en större del av olyckskostnaderna. Det blir helt enkelt dyrare att ha en sportbil eller motorcykel samtidigt som den som har ett högt riskbeteende ska betala mer än skattebetalaren i allmänhet. På så vis slipper de som kör på ett säkrare sätt subventionera riskfyllda beteenden via sina skatter. Vad är det för förargligt med det?

Pia Nilsson menar på att folk har blivit

förda bakom ljuset. Frågan är bara av vem.

Jörgen Johansson (c)

Agneta Berliner (fp)

Staffan Anger (m)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons