Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roger Haddad (FP): Enlegitimation fokuserar på lärarnas kompetens

Annons

Det har under lång tid funnits brister i systematisk uppföljning och kunskapskontroll i skolan. Därför har vi infört skriftliga omdömen och satsar på en läsa-skriva-räkna-garanti i år tre så att fler elever kommer till högstadiet med bättre kunskaper.

Vi har varit kritiska till att betyg ges så sent som i år åtta. Vi inför 2012 dels ett nytt betygssystem, dels flera betygssteg. Betyg behövs för att få systematisk återkoppling på kunskapsresultat och utveckling i skolan i varje ämne. Betyg ska sättas av en ämnesbehörig lärare. Betyg sätts inte enbart efter det man läst i boken. Det är flera faktorer som vägs in som närvaro, muntlig framställning, provresultat etcetera. Tidiga signaler underlättar för elever och föräldrar att kräva extra stöd som behövs för att uppnå målen i god tid innan man lämnar grundskolan.

De nya betygen är tydliga och mer rätt-visa, vilket underlättar betygssättning och bedömning. Om betygen avskaffas blir det än mer godtyckligt och mindre likvärdigt, elever måste kunna utvärderas utifrån nationella kriterier som gäller för hela Sverige. Betyg är också viktigt som urvalsinstrument när man söker till gymnasieskolan och högskolan. Med det nya betygssystemet försvinner också den informella, felaktiga betygsskala, som lärare tillämpat i många år utan stöd i skollagen.

I den nya skollagen skärps behörighetskraven. Det kommer att ställas krav på pedagogisk examen, ämnesbehörighet och att lärare får undervisa för den skolnivå som man är utbildad för. Legitimation bidrar till en bättre dokumentation, det kommer att bli lättare för rektor, skolpolitiker och staten att upprätthålla behörighetsreglerna och det kommer att framtvinga en bättre introduktion för lärarna.

I dag är det många rektorer och skolpolitiker som inte vet hur lärarkompetensen ser ut i kommunen. I och med lärarlegitimationen så måste alla kommuner och fristående skolor gå igenom bemanningen för att se vilka fortbildningsinsatser som behövs. Lärarlegitimationen ges inte om man inte är lämplig att undervisa och kan också dras in utifrån vissa kriterier.

Forskning visar att lärarnas kompetens är den absolut viktigaste faktorn för att höja resultaten, dessutom har de båda lärarfacken instämt i att legitimationen höjer läraryrkets status. Ytterst är detta, som jag skrev i tidigare inlägg, också en kvalitetssäkring för elever och föräldrar när man ska söka skola och utbildning.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons