Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roger Haddad (FP): Har S omprövat sin skolpolitik?

Annons
Hög kvalitet. Vi kommer fortsätta slåss för elever rätt att få stöd tidigt i skolan oavsett om det handlar om dyslexi eller om man behöver extra stimulans för att gå fram snabbare, skriver Roger Haddad.

Om några månader är det val. Dels handlar valet om kandidater men också vilken politik som ska föras de närmaste fyra åren.

Folkpartiet i Västerås går till val på reformer för att höja resultaten i skolan, minska utslagningen på gymnasiet och därmed förebygga ungdomsarbetslösheten.

Vår absolut viktigaste fråga vid sidan av att minska bidragsberoendet är att höja resultaten i skolan och bidra till ökad arbetsro och trygghet i skolan för både lärare och elever. Ska vi klara detta måste vi stötta och stärka lärarna i sin vardag. Föräldrar måste ta ett mycket större ansvar än i dag. I vårt program föreslår vi mer inslag av kontrakt mellan hem och skola där krav och förväntningar tydliggörs. Att uppfostra barn och ungdomar är inte endast en uppgift för lärarna inom ramen för skoltiden.

Vi måste ställa tydligare och högre krav på bättre resultat och vi ska i större utsträckning ompröva verksamheter och program som inte håller kvalitet. Gymnasieprogram som inte håller måttet och har dålig genomströmning ska läggas ned – vi ska erbjuda skolverksamhet som håller bra kvalitet.

Genom tydliga uppföljningar av resultaten från år ett via skriftliga omdömen och med tidigare betyg och ökad dialog mellan skolan och föräldrar kan mycket förbättras. Vi vill granska betygssättningen och se till att lärare har lärarexamen och är behöriga i de ämnen de undervisar inom. Den fortbildningssatsning som påbörjats inom ramen för Lärarlyftet är viktigt, men också den satsning vi gör under 2010 på att fortbilda obehöriga som inte omfattas av Lärarlyftet, exempelvis yrkeslärare.

Möjligheten till att gå om i grundskolan och ta igen ämnen ska öka i stället för att elever slussas vidare utan tillräckliga förkunskaper. Elever utan goda förkunskaper får en tuff start i gymnasieskolan. Vi har en tydlig skolpolitik och vi har medverkat till beslut som läsa-skriva-räkna-garantin, tydligare systematiska uppföljningar, uppföljning av skolk, skärpning av rutiner för ledighet och sjukskrivning men också en stor lärarkompetenskartläggning för att säkerställa att vi har rätt bemanning på våra skolor. Genom detta vill vi lämna den socialdemokratiska låt-gå-politiken som länge präglat skolan.

Har Socialdemokraterna omprövat sin kravlösa skolpolitik och vad kommer att rivas upp om partiet hamnar i majoritet? Kanske verksamheten Arenan som slussar elever vidare efter grundskolan eller kanske de gymnasiala lärlingsutbildningarna? Ska betygs-intaget till gymnasieskolan slopas trots att den ger viktiga incitament för elever i grundskolan att kämpa för att få bra resultat? Kommer Socialdemokraterna att prioritera ned lärarkompetensfrågan och fortsätta anställa obehöriga lärare? Hur kommer Socialdemokraterna att ställa sig i frågan om att flytta elever som mobbar och trakasserar andra elever systematiskt?

Vi har en klar uppfattning: den som mobbar ska stängas av initialt, sedan flyttas och få stöd på en annan skola. Den som mobbar ska inte behöva flytta först, vilket tyvärr alltid är fallet.

Vi kommer fortsätta slåss för elever rätt att få stöd tidigt i skolan oavsett om det handlar om dyslexi eller om man behöver extra stimulans för att gå fram snabbare. Vi ska inte ha en skolpolitik som håller tillbaka duktiga elever.

Skolresultaten är vår viktigaste utmaning de närmaste åren och Socialdemokraterna har hittills inte presenterat några nyheter. Nu är det hög tid för det.

Roger Haddad

gruppledare (FP) i Västerås kommunfullmäktige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons