Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roger Haddad (FP): Skolan är i stort behov av utveckling

Annons

Jonas von Euler-Chelpin uttrycker sin oro över att skolan görs om för snabbt. Sam-tidigt står människor i andra änden och frustar över att reformeringen av skolan gått allt för långsamt. Detta hörs numera också av den socialdemokratiska oppositionen. Skolan och skolpolitiken är en stor skuta.

Det tar tid att förändra och det kommer att ta ännu längre tid innan vi kommer att märka av skillnader i elevernas resultat. Flera reformer som Folkpartiet och regeringen aviserat har visserligen utretts, men det är först nu reformerna sjösätts, exempelvis en ny lärarutbildning och en ny skollag.

Jag delar inte alls uppfattningen att den svenska skolan används som ett slags experimentverkstad. Avsaknaden av en tydlig, statlig kvalitetsuppföljning har snarare tillåtit kommunerna att hitta på lite olika varianter av uppföljning, i vissa kommuner vet skolpolitikerna knappt hur resultaten ser ut eller hur lärarkompetens ser ut.

Detta är inte hållbart. Gymnasiereformen som träder i kraft till hösten har exempelvis föregåtts av ett långt och grundligt arbete. Det gäller både utredningsinsatsen som påbörjades för så länge sedan som 2006 och slutfasen som vi befinner oss i nu, där lärare och skolledare ges tid och möjlighet att sätta sig in i vad den nya gymnasiereformen innebär.

Inte heller håller jag med om att förändringarna vad gäller betygssystem har skett skadligt snabbt. Återigen så skulle jag säga att det historiskt varit tvärt om. Redan på 1970-talet insåg man att den relativa betygsskalan inte var bra. Trots detta ändrades den först i mitten av 1990-talet.

Nu har det gått ett och ett halvt decennium och de elever som har erfarenhet av relativ betygsskala har för länge sedan gått ut skolan. De lärare jag träffar menar dessutom att den nya betygsskalan faktiskt är en anpassning till verkligheten.

Det nya betygssystemet kommer även fortsättningsvis vara målstyrt, men dess-utom anpassat till det system som används av högskolorna i Sverige och övriga Europa. Övergången från det ena systemet till det andra är självfallet väl genomtänkt. Dess-utom finns övergångsregler som under-lättar jämförelsen mellan elever med de nya betygen och de med de gamla när de till exempel söker vidare till högskolan.

Jonas von Euler-Chelpin kan vara lugn. Inga elevgenerationer kommer att offras för att uppnå långsiktigt positiva effekter. Ska vi vända resultaten, krävs dessa reformer.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons