Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roger Haddad (FP): Vi inför tidigare betyg

Folkpartiet liberalerna har länge drivit frågan om tidigare betyg i skolan. Sverige är ett av få länder där elever får betyg så sent som i år åtta. Införandet av skriftliga omdömen i år ett infördes för ett par år sedan och rektor får besluta om de ska vara betygsliknande.

Annons

Det är dags att Sverige lämnar en kultur där lärare inte får utvärdera och tala om för elever och föräldrar hur det faktiskt förhåller sig när det gäller elevernas kunskapsutveckling. Det är angeläget att lärare både skriftligt och muntligt i utvecklingssamtal och på andra sätt involverar föräldrarna. Detta dels för att de ska få information, dels för att kunna ta ansvar för elevernas skolgång genom att efterfråga mer information av skolan, diskutera behovet av läxor, stöd eller uppgifter för elever som vill ha fler utmaningar i skolan.

De rödgrönas motstånd mot betyg bygger på att man enligt dem sorterar elever, men varför ska skolan vara otydlig och inte tydligt berätta hur det är? Vänsterpartiet hävdade fram till juni 2010 åsikten att man inte vill ha läxor och att man inte vill ha betyg i grundskolan och gymnasieskolan. Utifrån detta måste den betygsöverenskommelse som de rödgröna presenterade i juli sakna substans, de rödgrönas hållning i denna viktiga fråga är inte trovärdig.

Elever gynnas inte av att först i år åtta få reda på om man är underkänd i ett ämne eller att man ligger dåligt till och har en eller ett par terminer på sig att uppnå de resultat som förväntas. Folkpartiet och regeringen har nu presenterat ett förslag på en betygsskala med flera steg som jag anser är mer rättvis och faktiskt en anpassning till verkligheten.

Riksdagens nyligen fattade beslut innebär att betyg införs från år sex i grundskolan med start höstterminen 2012. Tidigare betyg är ett viktigt uppföljningsinstrument, det är ett sätt att se om elever behöver extra stöd eller stimulans men det är också ett motivationsinstrument som är viktigt att i skolan.

För att stötta elever i behov av stöd och för att få en mer systematisk uppföljning av elevernas kunskaper under hela grundskolan utgör tidigare betyg en viktig pusselbit som förhoppningsvis leder till att fler elever lämnar grundskolan med godkända resultat.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons