Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rolf Bergqvist: Låt västeråsarna få bo på båt om de vill

Bo på båt går bra att göra i Stockholm – utan att det krävs bygglov. Varför går det inte i Västerås? Jag vill gärna ha ett svar på den frågan av Magnus Edström, (MP), ordförande i byggnadsnämnden och ordförande i Mälarhamnar AB.

Annons

Efter en motion från Lena Adelsohn Liljeroth (M) beslutade kommunfullmäktige den 13 november 2000 att Stockholms hamn AB skulle genomföra ett pilotprojekt beträffande boende på båt vid Söder Mälarstrand.

Genomförandet förutsatte att hyresavtalen var träffade direkt med fartygsägarna. Hamnen startade en genomgång av alla avtal och fartyg under perioden 2002–2006.

Stockholmshamnar driver sedan 2008 ett projekt under namnet Bo på båt. Genom projektet vill man se hur det med hjälp av en del tekniska installationer går att bo på sin båt. I början av januari 2010 startade arbetet med VA-installationer på stadens kajer. Planerad tidpunkt för när projektet ska slutföras och deras projektdeltagare ska kunna börja bo på sitt fartyg beräknades till hösten 2010.

Stockholm anser att bo på båt är en fråga för hamnmyndigheten och inte någon fråga för byggnadsnämnden. Med denna tolkning av svenskt regelverk och EG-rätten, så möjliggör man boende på båt utan att kränka den enskildes rätt att bruka sin privata egendom.

Att neka stadens invånare, och dem som vill bo på sin båt i Västerås allmänna hamn, strider dels emot lagen om allmän hamn samt de grundläggande rättigheterna om den fria rörligheten inom EU.

I Västerås stad beslutade kommunfullmäktige den 14 december 1995 om en hamnordning, benämnd Lokala ordnings- och säkerhetsföreskrifter, för Västerås hamn. Förebild för hamnordningen är en mall framtagen av kommunförbundet (numera Sveriges Kommuner och landsting, SKL).

I hamnordningen bestäms att styrelsen för Västerås hamn AB (numera Mälarhamnar AB) ska vara hamnmyndighet i Västerås. Styrelsen i Mälarhamnar är skyldiga som huvudman i hamnen att följa lagen.

Inom en allmän hamn får innehavaren utföra åtgärder i vattenområdet utan att behöva ha vattenrätt eller dispositionsrätt över vattenområdet i fråga. Utmärkande för en allmän hamn är att alla fartyg i princip har rätt att i mån av plats anlöpa hamnen och utnyttja dess resurser.

Begreppet allmän hamn förekommer i bland annat följande lagar:

Hamnen själv har ingen legal möjlighet att förhindra fartyg att anlöpa hamnen så länge det finns plats. Det är politikernas och de internationella organens uppgift att stifta lagar och utreda om möjlighet finns att förbjuda vissa fartyg att anlöpa allmän hamn.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons