Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rune Lindgren: Låt fartkamerorna göra jobbet så polisen kan ägna sig åt annat

Annons

För några veckor sedan såg jag på tv att Västeråspolisen skulle kontrollera att bilisterna håller avstånden och nämnde att man skulle bötfälla alla som låg närmare än en sekund. Regeln är ju tre sekunders avstånd, det vill säga 75 meter vid 90 kilometer i timmen (58 vid 70 och 42 vid 50 kilometer i timmen).

Det är bra och angeläget, eftersom det är bedrövligt med alla dessa bilar man ofta har tätt inpå sig. Rent livsfarligt speciellt nu när vi får fler 2+1-vägar.

Men vore det inte bättre om dessa mätningar kunde göras automatiskt i våra fartkameror i stället för polisen? Tekniken för detta borde kunna tas fram.

Så skulle man också kunna göra vid bilisternas fart-överträdelser som registreras vid de drygt 1 000 fartkameror som finns i Sverige.

I tidningen Teknikens Värld nummer 7 står att läsa: ”Under förra året klockades 233 000 fort-körare som därmed fastnade på fotografi. Men av denna nästan kvarts miljon var det endast 77 000 som åkte dit för fortkörning med böter som följd. Anledningen är att 156 000 inte var identifierbara. Antingen berodde det på solskydd eller händer som gjorde ansiktet oidentifierbart eller snöfall och snörök.”

Det vore på tiden att alla bilägare får ta sitt ansvar även när deras bil används på ett trafikfarligt sätt. Samma ansvar som man har vid felparkeringar och vid trängselskatt. Polisen skulle då inte behöva lägga resurser på att identifiera alla dessa 233 000 fort-körare.

Vidare står i artikeln att fartkameror sänker hastigheten och polisen är nöjd med resultatet, eftersom man ser att hastigheten blir lägre år från år. Det är ju bra, men varför inte ta tillfället i akt och också få ordning på laglydigheten hos dem som bäst behöver påminnas?

Så befria polisen från dessa uppgifter och låt dem ägna sig åt andra kontroller av trafik eller på mer angelägna polisiära uppgifter när det nu finns tekniska hjälpmedel!

Skriv om de lagar eller förordningar, så att även automatiskt registrerade trafikförseelser hanteras som ett bilägaransvar liksom det gör vid parkeringsförseelser och trängselskatt.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons