Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

S: För att förbättra skolan krävs att vi har samma verklighetsbild

Den svenska skolan står inför stora utmaningar. Det gagnar ingen att vi för en diskussion på felaktig grund som syftar till att förändra den svenska skolan i riktning mot mer disciplin och sortering av elever.

Annons

Folkpartiet med utbildningsminister Jan Björklund i spetsen har drivit en propagandakampanj mot den svenska skolan. Roger Haddad (fp), som ansvarar för skolfrågorna i Västerås, har inte varit sen att instämma i den starka kritiken.

Folkpartiet har målat upp en svart bild av skolan för att de sedan ska framstå som handlingskraftiga genom att kräva enkla åtgärder som mer disciplin för att lösa problemen. Det har varit en framgångsrik strategi för folkpartiet. Många har tyvärr anammat den negativa bilden av skolan som folkpartiet felaktigt målat upp.

Folkpartiet har använt statistik och undersökningar om skolan på ett felaktigt sätt. De negativa bilderna av situationen i den svenska skolan är inte överensstämmande med vardagen och sanningen. Det har blivit mycket tydligt sedan Sveriges Radio P1 i programserien Krisen i skolan jämfört utbildningsministerns uttalanden med internationell statistik.

Statistiken visar att Sverige inte har den katastrofalt dåliga skola som Björklund och Haddad alltid hävdar. Sverige återfinns inte i den nedre delen av tabellerna, utan tvärtom i den övre tredjedelen eller i mitten av tabellerna, över OECD-genomsnittet.

Hur ofta säger till exempel Jan Björklund att Sveriges elever är bland de bästa i läsförståelse? Hur många gånger har vi inte hört att Sverige är sämst i världen!

Vår poäng är inte att allt är frid och fröjd i den svenska skolan. Det finns stora problem. Alldeles för många elever går igenom grundskolan utan att klara godkänt i kärnämnena, och arbetsron och arbetsmiljön är inte den bästa. Vår poäng är snarare att de problem som finns i skolan är tillräckligt stora för att inte förstora dem eller hitta på problem som inte finns.

Det är oroväckande att svensk skola nu förändras under ledning av ett parti som har en kraftigt skev bild av hur det ser ut i verkligheten.

Vi har i tidigare artiklar skrivit vad som behövs för att lösa skolans problem och möta framtidens ut-maningar. Men det tål att upprepas.

De problem som finns i skolan ska lösas med pedagogiska insatser, resurser till skolorna, stöd till elever i behov av stöd och att varje skola får frihet att utforma verksamheten utifrån de förutsättningar man har.

Framtidens utmaningar ska mötas med en modern skolpolitik för kunskap, kreativitet och lust att lära som står i kontrast till en föråldrad sorteringsskola. Målet för oss socialdemokrater är en jämlik skola där alla elever oavsett bakgrund ges förutsättningar att växa och nå goda resultat.

Vi socialdemokrater vill gärna diskutera en långsiktig och hållbar utveckling av skolan i Västerås. Men för att kunna utveckla och förbättra skolan så måste vi ha samma verklighetsbild.

Anders Teljebäck

gruppledare i grundskolenämnden

Per-Inge Ahlbäck

gruppledare i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons