Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

S+MP+V: Västerås ska bli bästa cykelstaden

I VLT den 4 december utmanar Christian Juul från Cykelfrämjandet länets kommunpolitiker att göra den egna kommunen till länets bästa cykelkommun. Vi kan glädja honom och Cykelfrämjandet med att i Västerås har vi redan börjat arbetet.

Annons
Ska bevakas. De rödgröna vill bland annat ha bevakad cykelparkering vid centralen.

Men vi nöjer oss inte med att bli Västmanlands bästa cykelkommun. Västerås ska bli cykelstaden nummer ett i landet, precis som vi skrev i vårt rödgröna valmanifest inför höstens val. Vi hoppas på ett samarbete med Cykelfrämjandet och andra intresseorganisationer för att nå dit.

I dag sker merparten av alla korta resor, under fem kilometer, i Västerås med bil. Detta trots att cykeln är överlägsen tidsmässigt på korta resor i tätorten. Att få fler att välja cykeln framför bilen är en viktig överlevnadsfråga ur många aspekter:

I tekniska nämndens budget inför 2011 finns fem miljoner till ett utökat underhåll av gång och cykelvägar i Västerås. Pengarna ska främst användas till ny beläggning och trygghetsåtgärder.

På tekniska nämndens sammanträde i torsdags fick tjänstemännen i uppdrag, på initiativ av de rödgröna, att inför budgeten 2012 ta fram en handlingsplan och åtgärder för hur Västerås ska bli cykelstaden nummer ett.

På mötet togs också beslut om att gång- och cykelbanorna ska plogas tidigare än förut. Huvudcykelstråken ska plogas redan vid 2-5 centimeter snö i stället för som tidigare vid 3-5 centimeter.

Under 2011 ska alla cykelhuvudstråk i Västerås ha fått vägvisningsskyltar. Flera nya cykelvägar finns i investeringsplanen fram till 2014. Bland annat utmed Kaserngatan, Hemdalsgatan, Bangatan och på Björnön.

Gång- och cykelbanan utmed Stora gatan mellan Östra Ringvägen och Karlsgatan, som har dålig standard ska byggas om 2011. Likaså vill vi förbättra säkerhet och framkomlighet för cyklister på Munkgatan när den byggs om nästa år.

För att Västerås ska bli cykelstaden nummer 1 krävs bättre underhåll av cykelvägar och snabbare reparationer av till exempel tjälskador. Att felande länkar där gång- och cykelvägar saknas byggs bort, samma sak gäller för belysning på gång- och cykelvägar.

Det behövs fler offentliga cykelpumpar och en bevakad cykelparkering vid centralen. Det ska vara enkelt att cykla året runt i Västerås.

Men det behövs också kampanjer, transportrådgivning och upplysning.

Den svåraste utmaningen ligger i att förändra folks beteende och få oss att inse fördelarna med cykling. Där kan vi alla göra en insats. Inte minst i hur vi lär våra barn.

I stället för att skjutsa dem till förskola, skola och träningen, kan vi cykla tillsammans med dem.

Cykla är skönt, roligt och bra. För både miljön, plånboken och hälsan.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons