Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

S+MP+V: Västeråsarna värda en bättre kollektivtrafik

Annons

I oktober ska kommunfullmäktige besluta om ny kollektivtrafik för Västerås. Det är ett stort och viktigt beslut som ska hålla under lång tid. Därför är det viktigt för oss rödgröna att uppnå politisk enighet. Vi var övertygade redan från början om att en satsning behövdes. Detta för att Västerås ska kunna fortsätta att utvecklas och för att västeråsarna enkelt ska kunna ta sig till jobb, studier och fritidsintressen.

Efter dialog med oppositionen landade vi i att genomföra stomlinjer, servicelinjer och landsbygdslinjer enligt alternativ A+D. Alliansen säger dock att detta max får kosta 30 miljoner kronor mer än i dag när kostnaden för de alternativ vi enats om är 33 miljoner.

I stället för att skicka med pengarna väljer oppositionen den klassiska borgerliga vägen, höjda busstaxor. De experter som synat Smartkoll avråder bestämt från höjda avgifter. Att höja biljettpriserna samtidigt som man gör stora förändringar är aldrig bra, det kan innebära att folk väljer bort bussen. Oppositionens förslag kan således äventyra genomförandet av förbättrad kollektivtrafik.

Anna Hård af Segerstad (M) ger i VLT den 16 och 17 september sin version av processen. Det är intressant hur hon försöker ge sken av att det är Alliansens förtjänst att satsningen nu blir av. Det var dock i politisk enighet som vi i våras beslutade att genom-föra fem medborgarmöten.

Under processens gång inkom många viktiga synpunkter från medborgarna. Där det var möjligt föreslog projektledningen förändringar i linjedragningar. Till exempel att bussen Tillberga/Skultuna stannar på Vasagatan, sträckningen på linjen Orresta/Björksta och att en linje ska gå genom Skiljebo centrum. Det är alltså tack vare medborgarna som dessa förändringar kom med i slutrapporten.

I tekniska nämnden var det dock bara vi rödgröna som ställde oss bakom slutrapporten. Oppositionen reserverade sig. Bland annat ville de inte ha det nya servicelinje-nätet utan det gamla Aroslinjenätet, vilket hade inneburit att stora delar av Bäckby och Öster Mälarstrand skulle bli utan trafik.

Andra yrkanden de hade fanns redan med i slutrapporten, till exempel att landsorts-linjerna passerar Centralen. Det är skrämmande att Segerstad och övriga Alliansen inte satte sig in i materialet bättre innan de reserverade sig.

Det finns dock saker som de borgerliga har bidragit med i utredningsfasen. Det gäller till exempel begäran om en ”second opinion”. Utredaren Bernt Nielsen var tydlig: ”Genomför hela Smartkoll så fort som möjligt”.

I Västerås är det förhållandevis få som reser kollektivt, då utbudet är lågt och att vi satsar förhållandevis lite på detta. Nu vill vi ändra på det och göra kollektivtrafiken bättre.

I augusti 2013 är premiären planerad.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons