Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

S+SD+V+MP hotar Västerås flygplats i Västerås

Annons

I Sverige finns det 36 regionala flygplatser, alltså flygplatser som inte ägs av statliga Swedavia. Västerås flygplats är en av dem. Dessa spelar en avgörande roll inte bara för flygtrafiken utan också för den regionala tillväxten i sina respektive närområden.

Många verkar under tuffa ekonomiska villkor och flera dras med stora årliga förluster. En av flygplatsernas absolut största kostnader är de som hänger samman med flygtrafik-ledningstjänster.

År 2010 öppnade Alliansregeringen för konkurrens inom flygtrafikledningstjänsten. När nya aktörer har etablerat sig har kostnaderna sänkts vilket har inneburit stora besparingar för såväl de regionala flygplatserna som för skattebetalarna och resenärerna.

I genomsnitt så har de flygplatser, exempelvis Västerås, som valt att teckna avtal med en annan aktör än Luftfartsverket sparat 17 procent jämfört med tidigare kostnader.

Sverige är ett av världens mest flygsäkra länder. Enligt Transportstyrelsen, som är ansvarig myndighet för flygtrafiksäkerheten, är säkerheten lika hög i dag som när Luftfartsverket ensamt hade ansvaret för flygtrafikledningstjänsterna.

Ändå valde Socialdemokraterna i riksdagens trafikutskott i juni förra året oväntat att göra upp med Sverigedemokraterna om att återreglera dessa tjänster. Genom ett så kallat tillkännagivande vill de tvinga regeringen att lägga fram ett förslag som går i den riktningen.

Detta skulle i förlängningen riskera att leda till att mindre flygplatser inte klarar de höjda kostnaderna utan tvingas slå igen. Det skulle kunna bli förödande för Västerås och Västmanland.

Den regionala tillväxten är beroende av en fungerande infrastruktur, och flyget är en viktig del av denna. Om de kommuner som äger flygplatserna tar smällen skulle det i stället innebära kostnader i miljonklassen som tas direkt från den kommunala budgeten.

Innan avregleringen hade kostnaderna för flygtrafiktjänster stigit med 20 procent på fem år. När man öppnade för konkurrens sjönk i stället priserna med 30 procent.

Den totala kostnaden för de flygtrafikledningstjänster som nu är konkurrensutsatta uppgår till cirka 900 miljoner kronor. Om priserna stiger till den nivå de var före avregleringen så innebär det ökade kostnader på åtminstone 100 miljoner kronor.

I vår kommer förslaget om återreglering av flygtrafikledningstjänsterna återigen upp på riksdagens bord efter krav från Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Är Västmanlands socialdemokrat Pia Nilsson beredd att lyssna på den massiva kritik som kommit inte minst från socialdemokratiska kommunalråd i de kommuner som skulle drabbas av kraftigt ökade kostnader till följd av en återreglering.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons