Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så fungerar public service

Annons

De senaste veckorna har det skrivits massor om public serviceföretagen och den mottagaravgift som alla med tv är skyldiga att betala, inte minst här i VLT. Många har försvarat det rådande systemet, andra har angripit det. Ibland sker angreppen mot bakgrund av felaktiga fakta, varför jag här skulle vilja tydliggöra hur systemet fungerar.

Att via tv-avgift finansiera reklamfri och oberoende radio och tv i allmänhetens tjänst är inget enskilt svenskt fenomen, det förekommer i länder som Storbritannien, Tyskland, Norge, Finland, Island, Italien, Irland och Frankrike för att nämna några. En av fördelarna med att finansiera public service via mottagaravgift i stället för exempelvis via skattsedeln är att oberoendet då ökar. De politiska beslutsfattarna hålls på mer än armlängds avstånd och programbolagen slipper dras in i den årliga budgetmanglingen i riksdagen, något som ytterligare minskar risken för försök till styrning av innehållet.

I Sverige går avgiften till att driva de tre företagen Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion. Dessa programbolag åtnjuter en mycket stark förtroendeställning bland Sveriges invånare.

Sveriges Radio sänder varje år 117 000 timmar radio, bland annat i fyra rikskanaler och 25 lokala kanaler, däribland P4 Västmanland. En genomsnittlig dag lyssnar nästan halva befolkningen, 48,6 procent, på något eller några av Sveriges Radios program. Landets största radiokanal är P4 som varje dag når över 30 procent av invånarna i Sverige.

Organisatoriskt är Sveriges Radio ett aktiebolag som ägs av en stiftelse. Förvaltningsstiftelsen äger också de två andra public service-företagen och har som främsta uppgift att värna programbolagens oberoende och integritet. Det är Sveriges Radio som bestämmer innehållet i alla program. Ingen utanför företaget kan påverka vad som ska sändas eller inte sändas. Sveriges Radios publicistiska frihet och oberoendet från politisk, kommersiell och annan påverkan är formulerad i det så kallade sändningstillståndet som riksdagen beslutar om och som regeringen utfärdar för flera år i taget.

Michael Österlund

tillträdande kanalchef

SR Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons