Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Salabo: Inte bara fördelar att bygga om bilen till etanoldrift

Annons

Den första juli i år är det lagligt att bygga om sin bil till etanoldrift. Minskade avgaser och billigare bränsle är fördelarna enligt Gröna bilister. Med stigande bensinpriser kan det bli en god affär.

Etanol är ett mycket bra bränsle. Det har ett högt

oktantal och ett högt ångbildningsvärmetal. Nackdelarna är cirka 40 procent lägre energiinnehåll än bensin, påverkan på plastmaterial och korrosivitet mot metaller. Det lägre energiinnehållet kan man enkelt kompensera med mera bränsle genom högre bränsletryck, större insprutningsventiler, ändrade insprutningstider eller en kombination av dessa.

Påverkan på plaster och metaller är däremot svårare. Man måste byta komponenter till sådana med alkoholresistanta material. Dessutom har etanol en annan elektrisk konduktivitet, vilket gör att man bland annat riskerar statisk urladdning vid tankning om man inte har jordat påfyllningsrör av metall. Bränslepumpar som är monterade i tanken kommer också att förstöras.

De konverteringssatser som jag hittills sett har endast ändrad mjukvara och ibland andra insprutningsventiler. Dessa konverteringssatser kommer att ge kunderna problem. Slitna insugs-/avgasventiler och säten, förstörda insprutningskomponenter och slangar kommer att drabba kunden och var finns konverterarna då? Att tro att biltillverkaren skall stå för reparationerna på en konverterad bil är lite väl blåögt. Många bilar har även insprutningskomponenter av aluminium och detta är ingen bra kombination ihop med etanol. Rostfritt stål är det som gäller!

Emissionsvärdena är

ytterligare en fråga. Idag finns inga emissionskrav på bilen om den körs på E85, men om den konverteras påverkas oftast också emissionsvärdena vid bensindrift och bilen blir troligtvis olaglig. Konverterarna har inte kunskapen/möjligheten att ändra mjukvaran så att inte övrig kalibrering påverkas.

När man tittar på i stort sett alla konverteringssatser som erbjuds på nätet idag kan man starkt misstänka att det endast är snabba pengar som är drivkraften och inte ett seriöst hantverk för att ge de som inte har möjlighet att byta till en nyare bil en möjlighet att hjälpa till att göra en insats för miljön.

Man kan bara hoppas att regeringen tar ansvar för garanti- och emissionsfrågan när konverteringslagen formuleras.

Lennart Nordström

Sala

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons