Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Salam Zandi: Vems ansvar är hemtjänsten?

I VLT för en vecka sedan kunde vi läsa om om hemtjänstpersonalens utökade stress i och med det nya IT-systemet Intraphone infördes på Malmabergs hemtjänst, en enhet driven av Proaros.

Annons

Artikeln rapporterar om fyra inblandade aktörers syn på Intraphonesystemet och dess konsekvenser; nämligen hemtjänstpersonalen, verksamhetens ledning, facket och den politiska nämnd som har ansvaret för verksamheten i Västerås.

Personalen uttrycker oro och utökad stress. Facket anklagar politikerna och pekar på deras okunskap om problemets andra dimensioner.

Ledningen på Malmabergs hemtjänst ser frågan annorlunda. "Det handlar helt enkelt om att cykla smartare." Med detta menas inte att personalen är ute och cyklar osmart. Meningen med "cykla smartare" är att begränsa de områden där hemtjänstpersonalen cyklar till kunderna. Man tillägger att "vi inte kommit så långt i planeringen ännu".

Ordförande i Västerås stads äldrenämnd är däremot inte säker var problemet ligger. Han erkänner dock att det är ett problem. "Det kan vara så att problemet ligger i den låga ersättningsnivån. De utreder det nu, säger han. Ordförande i äldrenämnden tillägger "Det pågår ständiga diskussioner mellan oss och utförarna i hemtjänsten för att förbättra systemet".

Detta är ett typiskt exempel på en avig processhantering: Hemtjänstpersonalen lider av en ytterligare stressfaktor på jobbet på grund av det nya systemet Intraphone. Politikerna diskuterar vem som har ansvaret och utreder problemet. Fast systemet är i drift har verksamhetens ledning ännu inte kommit så långt så att personalen cyklar från ett hem till ett annat inom ett geografiskt rimligt avstånd och dessutom under den minusgradiga vintern.

De kommunalanställda som jobbar inom hemtjänsten hjälper kunderna och kunderna måste vara nöjda. Denna är en sida av sanningen. Den andra sidan är att hemtjänstpersonalen också behöver en human arbetsmiljö för att kunna utföra jobbet på ett tillfredställande sätt, så att kunderna blir nöjda och verksamheten fungerar smidigt. Hemtjänstpersonalen är också kommunens medborgare som har rätt till en värdig arbetsmiljö där deras hälsa och välmående tas på allvar.

Det är ansvarslöst att hävda att problemet lösas med att cykla smartare. Personalen har cyklat från Malmabergs hemtjänst till hus i inre Brandthovda redan i ett par år och under de hårda förhållanden. Det är nonchalant av politikerna att starta en utredning nu medan hemtjänstpersonalen tvingas stressa på grund av Intraphonesystemet.

Om man bortser från problematiken att detta är ett lågavlönat arbete som nästen bara utförs av kvinnor. Dessa är också människor med familjer och sociala relationer. De förtjänar respekt och tacksamhet från samhället. Sett ur ett kommunalekonomiskt perspektiv är deras välmående en stor vinst för kommunen. Det är bara att titta på antalet sjukskrivna inom hemtjänsten. Man kan bara ana sjukskrivningarnas kostnad i lidande och pengar. För att hemtjänsten ska fungera måste det finnas friska och rättvisbehandlade hemtjänstpersonal.

Salam Zandi

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons