Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sambil: Ensamma bilister skapar ineffektiv trafik

Många debatterar bilköer och blixtlåskörande men sällan diskuteras privatbilismens effektivitet. Är det bra för samhället att ett fyr-, fem- eller åttasitsigt fordon används av en person?

Annons

Hur stora ytor ska samhället avsätta för detta enorma energi- och transportslöseri?

Utanför sjukhuset i Västerås har antalet parkeringsplatser mångdubblats de senaste åren. På ömse sidor om järnvägen och på Mimer- och Kopparlundsområdena likaså. Innerstaden ser snart ut som vilken stormarknad som helst! Är det effektivt? Är det njutbart? Vilket är fulast - en tom eller en fylld parkeringsplats? "Västerås cykelstaden" bör snarast ersättas med "Västerås bilstaden".

Teknikerna hävdar att elbilar är framtidens teknik, vi kan köra för 1-2 kronor per mil. Men vad spelar det för roll när trafiksituationen bara förvärras av fler bilar som fortfarande är fyrsitsiga? Ju fler bilar, desto lägre hastighet i systemet. Dessutom tror jag att elpriset är ett annat den dagen alla har elbil och batterierna är inte gratis.

Privatbilismen är starkt förknippad med frihet. Men det är bara delvis sant. Visst är det frihet att bara gå ut, sätta sig i sin bil och åka iväg precis när tanken dyker upp. Men är inte det en barnslig form av frihet - jag vill ha allt nu? Och är det inte så att den friheten inkräktar på friheten för gående, bussåkare och cyklande inne i en stadskärna? Borde man inte tänka efter före i lite högre grad innan man tar bilen till city?

En stor del av bilens frihet sitter inte i ägandet. Det är tillgången till bil som är frihet. Ägandet kostar pengar och äter ofta upp tidsvinsten man gör när man åker.

En 100000-kronorsbil kostar runt 50000 kronor per år att äga och köra, vilket innebär en inkomst före skatt på 70000 kronor. Tjänar man 150 kronor per timme blir det 1-2 timmar per dag plus en timmes körning.

På den tiden hinner man längre med cykeln, får dessutom motion och sparar både pengar och miljö på bästa sätt. Hur många andra miljöåtgärder ger pengar rakt ned i den egna fickan? Som Wallenberg sade: "Rik blir man inte av stora inkomster, det blir man av små utgifter".

Bilberoendet är så starkt i Västerås att det är hög tid att skapa en länkorganisation, typ AA, för att få bilister att bryta ett dåligt beteende. Varför inte BB, Beroende Bilister?

Vi i Sambil hjälper gärna till i en övergång. I Sambil har vi tillgång till bilar till självkostnadspris utan att alla behöver äga en bil.

Sven G Sjöberg

sekreterare i Sambil

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons