Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samverka nu Västerås och Trafikverket!

”Staten jobbar på mot bullret på Västeråsvägarna”, skriver Mikael Alm som är miljöstrateg på Trafikverket den 9 december, och sedan anger han att det pågår ett arbete med åtgärder i Dingtuna. Låter bra om det skulle vara sant.

Annons
Bullrar. Dingtunabor varnar för att fler tåg ger ökat buller. Foto: VLT:s arkiv

Under ett årtionde har boende i Dingtuna klagat på buller och på de undermåliga fönsteråtgärder som inte gav effekt för att förbättra inomhusmiljön. Efter två år av krav från boende genomfördes en bullerutredning vilken visar på höga bullernivåer.

Utredningen visar på att bullerskärm är ekonomisk försvarbart och skulle förbättra väsentligt både inomhus- och utomhusmiljön. Men Trafikverket hade inga intentioner att följa rekommendationer och bygga bullerplank.

Boende vände sig till miljö- och konsumentnämnden som förelagt Trafikverket att åtgärda buller så att ljudnivåer inte överstiger de rådande riktvärdena. Det är det föreläggandet som tvingade Trafikverket att äntligen åtgärda buller i Dingtuna.

Inte att Trafikverket på egen hand företog sig åtgärder trots att det är Trafikverkets uppgift. Det framgår inte heller av artikeln att Trafikverket vill åtgärda bara inomhusmiljön, med hänvisning till att ljudnivån utomhus uppgår till ekvivalent 70 decibel, det vill säga överstiger inte riktvärden på 70dB men är på gränsen.

Det som upprör boende är att Trafikverket inte vill se lite längre än bara vad som gäller i dag. Det är allmänt känt, dock förmodligen inte av Trafikverket, att transporter på järnvägen kommer att öka markant. Redan nästa år ökar antal tåg till/från Fagersta, Ludvika, Surahammar-Stockholm, Stockholm-Göteborg (på den sträckan förbi Dingtuna med 75 procent).

Boende förstår, dock gör inte Trafikverket det, att buller kommer att öka och överstiga ekvivalent 70dB. Boende kommer att vända sig redan nästa år till miljö- och konsumentnämnden för att igen begära ett nytt föreläggande att åtgärda bullerproblem utomhus.

Vi frågar oss hur klokt det är att lägga 7 miljoner kronor på bara fönsteråtgärder och sedan lägga 11 miljoner kronor för bullerplank? Är det inte bättre att på en gång bygga bullerplank och förbättra både inom- och utomhusmiljöer.

Vi kan bara anse att det är någon som har någon missriktad personlig prestige som slösar med skattepengar på detta sätt.

Men Mikael Alm har rätt i en fråga – Västerås stad har också ansvar för att minska bullerproblem. När kommunen planerar och ger mark till sådana stora logistik- och industriområde som Hacksta och Långängarna så ska man tänka rätt från början.

Sådana anläggningar drar givetvis till sig tunga transporter som leder till ökning av bullerproblem för närliggande områden. Det är alltid svårare att åtgärda efteråt än att göra rätt från början.

Mikael Alm har också en stor poäng i att det är kommunen som bestämmer över vilken hastighet som ska gälla inom tätbebyggt område. De instrumenten har kommunen använt alldeles felaktigt.

I stället för att minska hastigheten i Dingtuna för att minska bullernivån så höjer kommunen hastigheten med en fantastisk förklaring – ”det blir bättre acceptens från bilisterna”. Vi anser att hastighets-begränsningar har syfte att öka trafiksäkerhet och även som ett instrument för att minska buller.

Skulle alla resonera som tjänstemän på kommunen så skulle det inte behövs hastighetsbegränsningar alls, då skulle alla köra som de tycker och då skulle man nå 100 procents acceptans. Förhoppningsvis kommer inte sådana tankar att sprida sig till andra kommuner.

Vi tycker att både kommunen och Trafikverket måste ta sitt ansvar och hitta bättre sätt att samarbeta för att komma till lösningar på de bullerproblem som finns i kommunen. Gör det för medborgarnas skull!

Lars-Erik Wahlberg Dingtunas framtid

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons