Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ: Målet är att vara ett av de bästa och mest attraktiva tågbolagen

SJ är lyhört för sina kunder, tvärtemot vad Jacob Bagge från föreningen Svenska järnvägsfrämjandet, ­hävdar. Utan nöjda kunder har SJ inget framtida existens­berättigande. Därför kan vi lova att vi just nu arbetar mycket hårt för att förbättra både punktlighet och service.

Annons

Bagge hävdar att SJ:s biljettsystem är ett lotteri. Det är inte sant. Numera är alla SJ:s priser rörliga, vilket innebär att priset styrs av hur populär en avgång är. Det är alltid det lägsta tillgängliga pris som visas vid varje bokningstillfället.

De billigaste resorna med dagtåg släpps 90 dagar före avgång. Den som vill resa till lägsta pris bör boka långt i förväg och undvika morgon- och sena eftermiddagsavgångar. På populära avgångar i peaktid (då främst affärsresenärer reser) stiger priset snabbt fram till vårt slutliga maxpris, som dock inte är högre än i det gamla prissystemet.

Utanför rusningstrafik kan man alltid hitta billiga biljetter nära avgång. Totalt sett är det bara tio procent av SJ:s biljetter som säljs till maxpris. X 2000-biljetternas genomsnittliga pris i juli i år var som jämförelse tio procent lägre än i juli förra året.

I SJ:s nya prismodell tog vi fasta på ett tydligt önskemål från resenärerna som innebär att man bara betalar för det man behöver. Det innebär att resenären kan göra egna val, exempelvis lägga till eller avstå från ombokningsbar biljett, sittplats, internet ombord, tyst kupé, förtäring och taxianslutning. Vi har dock förstått att en del resenärer uppfattar det som krångligt med så många val, och det är något som vi nu tittar över.

Påståendet att SJ är vinstmaximerande stämmer inte heller. Ägaren staten kräver avkastning samtidigt som SJ, utan statliga bidrag, ska klara av konkurrens med andra tågbolag. På några år har SJ vänt från förlust till vinst, vilket bolag måste för att överleva.

Vinsten används till två saker; avkastning till staten och stora investeringar i upprustning av befintliga tåg och en miljardsatsning på nybeställda snabbtåg. Målet är att höja service-nivån till resenärerna. Utan vinst kan SJ helt enkelt inte investera i nya tåg eller förbättra de äldre.

SJ förbereder sig nu för den avreglering av järn-vägen som planeras till 2010. Vi vet att det bara är genom god service och tillförlitliga resor som SJ kan bevisa sitt berättigande som tågföretag.

Målet för SJ är att vara ett av de bästa och mest attraktiva tågbolagen när marknaden helt avregleras.

Ulf Wallin

tillförordnad presschef, SJ

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons