Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ utvecklartågtrafiken i Mälardalen

Annons

I många avseenden är jag fullständigt överens med Magnus Sjöström i hans debattartikel från den 2 november. Visst är tågtrafiken viktig för miljön och den regionala tillväxten och visst har SJ ett ansvar för att utveckla trafiken i Mälardalen.

Runt 95 procent av SJ:s nyinvesteringar går till Mälardalsregionen. Under hösten kommer dubbeldäckarna att utrustas med mobiltäckning och internet ombord. Vi har köpt nya tåg för 3 miljarder kronor, som ska gå i Mälardalen. De har många bekvämligheter men accelererar också snabbare än något annat tåg i Sverige. Efter årsskiftet inför vi biljettlöst resande och trafikinformation via sms står på dagordningen. På det sättet gör vi tågtrafiken både snabbare och bättre.

Men det finns också problem. I våras förklarade Banverket att banorna kring Mälardalen redan var överutnyttjade. De ville rent av minska trafiken. Det är så fullt på spåren att det är konvojkörning in till Stockholms central i morgonrusningen. Under sådana förhållanden spelar det ingen roll om vi har accelerationssnabba tåg. För att göra det bästa av förutsättningarna har vi ett nära samarbete med Banverket och andra tågoperatörer.

Sjöström uppskattar SJ:s vinst på pendlandet mellan Stockholm och Västerås till 30 procent. Siffran är helt uppåt väggarna. SJ gör i princip ingen vinst alls på sträckan. Vad som skiljer Mälarbanan från många andra pendlarsträckor i Sverige är att den saknar skattesubventioner, resenärerna betalar hela kostnaden. Men det är inte ett beslut som ligger hos SJ, utan hos de regionala trafikhuvudmännen.

När det saknas extravagnar på Göteborgstågen beror det helt enkelt på att vi inte har fler vagnar just nu. Tåget är så populärt att alla tillgängliga vagnar rullar, men i takt med att vi får fler nya tåg ökar kapaciteten avsevärt.

Det finns mycket annat att göra för att pendlartrafiken ska bli bättre. Varje dag sitter mängder av människor på SJ och jobbar med trafikplanering, produktutveckling och prissystem, allt för att just skapa en snabbare, bekvämare och billigare tågresa. Vi tar mer än gärna emot tips, idéer och förslag på hur det skulle kunna se ut.

Edvard Lind

SJ gör i princip ingen vinst alls på sträckan Västerås-Stockholm. Vad som skiljer Mälarbanan från många andra pendlarsträckor i Sverige är att den saknar skattesubventioner, resenärerna betalar hela kostnaden, skriver Edvard Lind, SJ:s presstjänst.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons