Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ: Vi kan förkorta restiden

Annons

Efter sommaren kommer de första av totalt 43 nya dubbeldäckare att tas emot av SJ. Det är tråkigt att läsa att företrädare för regionen redan dömer ut SJ:s satsning på nya tåg.

Gunnar Söderberg kallar i VLT den 16 juni SJ:s satsning på nya tåg för fiasko och föreslår en upprustning av gamla tåg i stället som en bättre lösning.

När SJ valde att köpa nya tåg för regionaltrafiken, den största satsningen sedan X2000 beställdes, var det viktigt att se till att få ett tåg som motsvarade våra kunders krav och önskemål samtidigt som vi kunde ta till vara de erfarenheter vi på SJ har gjort från tidigare tågbeställningar.

Med lok och vagn kan vi inte anpassa trafikutbudet till efterfrågan lika smidigt utmed de olika sträckorna. På sträckor med många resande kan vi koppla ihop dubbeldäckarna så att många kan resa bekvämt. Sedan kan vi enkelt koppla isär tågsätten för att nå fler stationer.

Vi kan förkorta restiden genom kortare uppehåll då det är lätt att stiga av och på tåget. Dubbeldäckaren är dessutom byggd för att kunna accelerera och bromsa snabbare vilket i sin tur kortar restiden.

Vi har i beställningen tagit hänsyn till befintliga plattformslängder och dagens spårkapacitet genom Stockholm. Långa lokdragna tåg ger med många uppehåll lägre snitthastighet och kräver större spårkapacitet och längre plattformar.

Dagens Rc-lok kör inte fortare än 160 kilometer i timmen. Och varken lok eller vagnar har mjuka boggier.

Vi har stor tilltro till de nya dubbeldäckarna och att de ska bli det lyft för de regionala tågresorna som de som åker med oss förväntar sig.

KAJSA MOSTRÖM

SJ Presstjänst

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons