Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skärp kraven på unga bilförare!

Annons

Förra fredagen orsakade en singelolycka på Gräsnäsavfarten på E 18 strax utanför Arboga tre unga människors död.

Mindre än ett dygn senare, på natten mellan fredagen och lördagen, dog ytterligare två unga människor, denna gång på väg 67 strax söder om Tärnsjö.

Deras bil kom över på fel sida av vägen och de krockade med en mötande lastbil.

En vecka tidigare omkom en kvinna i yngre medelåldern vid en singelolycka på väg 250 vid Åsby mellan Köping och Kolsva. En av passagerarna skadades allvarligt.

Tidigare i år dog en ung småbarnsmamma i en singelolycka längre norrut på väg 250, strax utanför Gisslarbo.

Detta är bara några av de dödsolyckor som har inträffat den senaste tiden i Västmanlands län. Häromdagen dog en 31-årig man vid en singelolycka lite längre västerut på E18.

För några veckor sedan dog en motorcyklist vid en olycka strax öster om Köping. Hans 14-åriga dotter som åkte därbak överlevde.

Unga människor dör. Tillvaron för deras närstående slås i spillror.

Så bra då att vi har en nollvision, det vill säga att vi sätter upp ambitiösa mål för hur vi skall radikalt minska det omätliga lidande som olyckor i trafiken medför.

Så bra att Vägverket, NTF och landstinget idag ordnar en konferens här i Västerås för att diskutera vad "du, ditt företag, din kommun eller din organisation" kan göra för ökad trafiksäkerhet i Västmanlands län.

Med risk för att begå tjänstefel skulle jag vilja lägga till ett "nja". Trots allt är det nog inte "du, ditt företag, din kommun eller din organisation" som är allra viktigast. Vi har gjort mycket i Sverige för att reducera antalet döda och svårt skadade i trafiken. Säkerhetsbälten, mer krocksäkra bilar, motorvägsutbyggnad och utbyggnaden av andra mötesfria vägar har gjort Sverige, tillsammans med Storbritannien, till världens trafiksäkraste land.

Det som sparar tusentals liv varje år är inte glada tillrop utan mycket handfasta åtgärder vidtagna av framförallt Vägverket och bilindustrin.

Egenheten med dessa åtgärder är att de kostar pengar. De kräver att vi inte bara i ord utan också i konkret handling prioriterar trafiksäkerhet på bekostnad av annat.

Orden kostar ingenting. Jag är rädd för att de inte heller åstadkommer mycket. Ty jag vet, liksom alla som åker eller kör bil mycket, att en del av den säkerhetsfrämjande effekten av bättre bilar och bättre vägar äts upp av anarkin i trafiken. I stora delar av Sverige råder i praktiken fri fart och ingen promillegräns. Trafikövervakning existerar inte.

Jag kritiserar inte polisen. Som medborgare är vi duktiga på att kräva prioriteringar av polisens insatser. Allt skall prioriteras. Men allt kan inte prioriteras.

Vi skulle emellertid kunna se till att resurser tillförs just för trafikövervakning. Vi lyckas effektivt övervaka bilarna när de står parkerade vid trottoarkanterna i våra storstäder.

Om vi kan skapa resurser för att övervaka stillastående bilar borde vi också kunna skapa resurser för att övervaka fordon i rörelse.

Med en drastiskt utbyggd trafikövervakning skulle vi kunna vidtaga en annan åtgärd, som ej heller den nödvändigtvis är särskilt populär. Vi kunde skärpa kraven på unga bilförare. Det har man gjort i andra länder.

I Sverige har vi idag ett slags prövoperiod på två år för nya körkortsinnehavare. Det innebär att de måste gå igenom nytt prov om de väl förlorar körkortet. Men mer än så är det inte.

Kräv en särskild skylt på bilen när föraren har nytt körkort eller är under 25 år.

Överväg speciella fartgränser. Inför strängare påföljder vid regelöverträdelser.

Dra in körkortet i större utsträckning och på avsevärt mycket längre tid för den unge bilföraren när han - det är nästan alltid en han - bryter mot reglerna.

Stränga regler är nästintill meningslösa utan en effektiv trafikövervakning. Men med en utbyggd trafikövervakning skulle regelskärpningar kunna spara många, många unga liv.

MATS SVEGFORS

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons