Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SKL: Avskaffa timplanerna!

Regeringen presenterade nyligen sitt förslag på ny skollag där flera punkter kan bidra till att förbättra resultaten i skolan. Dock saknas några viktiga reformer som bör läggas till ­under den pågående remissrundan.

Annons

Regeringen presenterade nyligen sitt förslag på ny skollag där flera punkter kan bidra till att förbättra resultaten i skolan. Dock saknas några viktiga reformer som bör läggas till under den pågående remissrundan.

En klar brist är att de nationella timplanerna inte avskaffas. Vi har under många

år påpekat det orimliga med att alla elever i alla skolor ska ha exakt lika många timmar i varje ämne. Verkligheten ser annorlunda ut – olika elever behöver olika många timmar i till exempel svenska, matematik eller idrott för att klara skolans mål. Omfattande försök med flexibla timplaner visar på goda resultat, framförallt för elever som har svårare att klara skolan.

Också frågan om flexibel skolstart hamnar i malpåse. En sådan reform skulle underlätta för de elever som behöver börja skolan något tidigare eller senare på läsåret.

En mer flexibel skola gagnar både elever som har svårigheter och de som behöver fler utmaningar. Det är något märkligt att staten väjer för dessa övergripande frågor, men föreslår detaljstyrning i frågor som skolmaten och simundervisningen.

Ett av de skarpaste förslagen i den nya lagen är att rektorn blir skyldig att skyndsamt utreda enskilda elevers behov. Dessutom får eleven rätt att överklaga rektorns beslut om insatser.

Det är ett bra förslag eftersom det stärker elevernas rättssäkerhet och kan bidra till att fler elever når skolans kunskapsmål.

En bra skollag är nödvändig men räcker inte för att säkra en utveckling där att alla elever klarar skolans mål.

Flera andra områden, bland annat följande, är också centrala:

Den svenska skolan visar många goda resultat, men har också problem. En skollag som tillåter mer flexibla lösningar i kombination med de åtgärder vi beskrivit ovan är ett steg i riktning för ännu bättre resultat

i skolan.

Anders Knape

ordförande

Maria Stockhaus

ordförande i utbildningsberedningen

Sveriges Kommuner och landsting

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons