Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan är värd en saklig debatt

Skolan och dess personal klarar sig bra utan onyanserade och ovederhäftiga påhopp, skriver Kurt Haraldsson, chef för skolan i Surahammar.

Annons

Jag kan inte låta bli att reagera på den ytliga, svepande och delvis osakliga kritik av skolan som fanns införd på VLT:s ledarsida onsdagen den 30 november under rubriken Kravlösheten går som en röd tråd.

Det är just nu inne att kritisera skolan och för den populistiske tycks det vara självklart att oreflekterat hänga på trenden och det finns en tro på de enkla lösningarna.

Ledarskribenten menar att skolan behöver ryckas upp ur ett "kravlöst flumträsk" och menar att "kravlösheten och släpphäntheten går som en röd tråd genom skolsystemet". Jag tycker att båda uttrycken är grovt förolämpande mot alla hårt arbetande lärare och rektorer. Vilken erfarenhet har skribenten av skolan?

Jag vet att den bemannas av seriösa och hårt arbetande lärare och rektorer som bryr sig om sina elever och som lägger ner arbete och tid långt över vad man kan förvänta för att eleverna skall lyckas. Var finns de "kravlösa flumträsken"? Jag har då inte sett några.

Skolan måste ställa krav och sätta upp mål tycker ledarskribenten. Det fattas inte mål för skolan. Det finns strävansmål och uppnåendemål så det både räcker och blir över och jag känner inga lärare som inte vågar ställa krav på eleverna.

Men jag vet också att lärarna möter många elever som har det jobbigt och som har svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Det är inte fel att ställa krav på dessa barn men det är inte tillräckligt. De måste också ha omtanke, kärlek och förståelse för att lyckas.

Vidare påstås att bristerna blir synliga först på gymnasiet. Så är det naturligtvis inte. Jag kan lova VLT att varje lärare i varje årskurs mycket väl känner till vilka förtjänster och brister barnen har. Problemet är att det inte finns något trollspö som gör att barnet ifråga plötsligt lyckas fullt ut med det, för många barn, mödosamma skolarbetet.

Jag kan också gå i god för att det görs fantastiskt mycket bra arbete av duktiga skolarbetare i detta land.

Jag tror att skolan kan bli bättre på att motivera och hjälpa barnen att utvecklas och lära men jag tror inte att det finns några enkla och snabba lösningar. Jag tror att det sker genom att landets ambitiösa och professionella lärare och rektorer, gärna tillsammans med forskare, får möjlighet att reflektera kring hur skolan skall utvecklas för att kunna möta de barn som tillhör dagens samhälle.

Frågan om vi skall ha nationella prov i årskurs tre eller inte är ganska ointressant. Det kommer varken att lösa några problem eller att ställa till någon skada.

Skolan och dess personal behöver stöttning och uppmuntran i sitt viktiga och ibland svåra arbete och de behöver konstruktiv kritik och konstruktiva förslag till utveckling.

Skolan och dess personal klarar sig bra utan onyanserade och ovederhäftiga påhopp.

Kurt Haraldsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons