Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolans utmaningar

Annons

Den svenska skolan står inför stora utmaningar. För Sverige, Västmanland och Västerås är befolkningens kunskapsnivå och kompetens två av de främsta konkurrensfördelarna. Vi socialdemokrater vet att resurser har stor betydelse för elevernas resultat. Därför kommer vi att fullfölja vår satsning på 15 000 fler lärare och andra specialister i landets skolor. Över 12 000 personer har redan anställts.

För Västerås del har detta varit ett välkommet tillskott i arbetet med att säkerställa kvaliteten i skolan. I Västerås har resurserna bland annat använts till att anställa drygt 200 lärare i grundskolan, särskolan och i gymnasiet fram till senaste avstämningen i november 2004. Därtill har det tillkommit ett 80-tal andra medarbetare i Västerås skolor.

OECD:s undersökning PISA 2003 har lett till diskussioner i många andra länder. Via medierna har vi följt debatten i Tyskland, där det i skolan förekommer en väldigt tydlig sortering av barn i tidiga åldrar.

I Tyskland höjs nu röster om att lämna sorteringsskolan och införa ett skolsystem som mer liknar det svenska. I Sverige vill högeralliansen och dess skolpolitiska talesman Jan Björklund i stället införa en skola som liknar den nuvarande tyska sorteringsskolan.

Högeralliansen vill exempelvis införa betyg redan från årskurs tre samt särskild och allmän kurs i matematik, svenska och engelska i grundskolans högre årskurser. De vill också förkorta de yrkesförberedande programmen i gymnasiet med ett år.

En sådan sortering skulle innebära att valen till gymnasieskolan och högskolan i praktiken avgörs redan i nioårsåldern. Vi tror i stället på den gemensamma skolan där barn med olika erfarenheter och bakgrund möts och utbyter tankar med varandra.

Vi är också helt överens med elevorganisationer, lärarorganisationer och näringslivet om att dagens och framtidens arbetsliv ställer allt högre krav på kunskap. Det talar för en sammanhållen skola som ger alla en bred kompetens. Högeralliansen står ensamma med förslagen om att tidigt sortera eleverna efter bakgrund.

Vi socialdemokrater kommer aldrig att acceptera ökade kunskapsklyftor. Därför vill vi bland annat se en bred satsning på förnyelse av matematikundervisningen.

De ungdomar som hade det svårt i grundskolan under 90-talet ska nu gå vidare till gymnasieskolan. Därför satsar vi med start nästa år 450 miljoner kronor på den nationella nivån för att stärka det individuella programmet där eleverna ska få laglig rätt till heltidsstudier i hela landet. Vi förstärker också kvaliteten i de yrkesförberedande programmen och ökar kontakterna med arbetslivet genom en ny lärlingsutbildning för alla yrkesförberedande program.

Socialdemokratisk skolpolitik går ut på att utveckla en kunskapsskola som präglas av lärande, trygghet och studiero och där alla elever har möjlighet och förutsättning att lyckas.

Vi kommer aldrig att acceptera en politik där utmaningar och svårigheter möts med sänkta kunskapskrav och ökade klyftor mellan elever med olika bakgrund.

Ibrahim Baylan

Britt Sandström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons