Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabbare, bättre och billigare!

Annons

Lördagen den 28 oktober besvarade SJ:s presstjänst den insändare som ?Plågad pendlare? skrivit några dagar tidigare om de upprepade förseningar som hon eller han drabbats av under den gångna veckan. Inte helt otippat skyller SJ en del av problematiken på bristen på spår. Och det är naturligtvis viktigt att spårfrågan så snart som möjligt får en långsiktig lösning, både för att gynna miljön och den regionala tillväxten. Det är dock minst lika viktigt att SJ under de rådande förutsättningarna utvecklar tågtrafiken mellan Västerås och Stockholm genom att göra den snabbare, bättre och billigare.

Under lång tid har ett antal skribenter diskuterat dessa frågor på denna sida men någon seriös kommentar från SJ har åtminstone inte jag sett till. Möjligen kryper den loja monopolisten fram när det går att skylla på spårkapaciteten eller om det är någon enklare fråga om biljettautomater eller liknande som väcks.

Efter sommaren justerade SJ upp restiden för flera avgångar med cirka 10 procent (från 53 till 59 minuter), med hänvisning till att de nya tåg, som man haft ett år på sig att trimma in, behöver varvas med traditionella loktåg eftersom de nya tågen behöver tas ur drift för ytterligare åtgärder. Rimligen kommer restiden i takt med att dessa uppdateringar genomförs åter att bli 53 minuter för ett antal avgångar, men frågan är om det inte går att köra ännu fortare än så? Alla som på sin resa hamnat bakom ett pendeltåg vet att de nya dubbeldäckarna har en imponerande kapacitet att köra in tid på sträckan Bålsta-Västerås, även om den totala restiden är 53 minuter.

Jag har frågat SJ hur snabbt de skulle kunna köra sträckan Västerås-Stockholm med de nya dubbeldäckarna på befintliga spår och signaler men fått svaret att det har man inte räknat ut eftersom ?detta inte är någon information som SJ AB har någon använding av?.

Pendlingen mellan Västerås och Stockholm kostar en hygglig slant. För de pengar vi betalar till SJ ska vi naturligtvis förvänta oss att tåget kommer i tid en vanlig dag. Det är dock också rimligt att den som pendlar kan få en sittplats och att det tydligt märks ut på samtliga vagnar om de är bokningsbara eller ej. De tåg som har destination Göteborg har ibland endast en obokad vagn, men SJ skulle naturligtvis kunna välja att ha flera sådana. Frånvaron av sådana säger något om vilken hänsyn till pendlarna som Monopolisten tycker sig behöva ta.

De nya elektroniska korten underlättar för SJ och ger ett bättre statistikunderlag och rent tekniskt skulle det vara möjligt att automatiskt kompensera resenärerna när förseningar uppstår. Sannolikt får vi dock vänta rätt länge på en sådan förändring. Den som missar att ?dra? sitt elektroniska kort riskerar att få köpa en biljett ombord, vilket närmast måste betraktas som skamligt! Det skulle naturligtvis gå att ha ett system där man inte drar kortet alls utan kontrollanten får fram all relevant information när han eller hon kollar kortet. SJ har enligt uppgift dock inga planera på att ?programmera om kortläsarna eller inhandla nya sådana?.

Statens vinstkrav på SJ är 10 procent vilket kan vara rimligt mot bakgrund av gjorda och kommande investeringar i spårsystemet. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv finns det dock ingen anledning till att vissa resenärer skall betala betydligt mer än så. All information om kostnader och vinster är naturligtvis hemlig eftersom SJ befinner sig på en marknad med stenhård konkurrens! Min gissning är att SJ:s vinst på pendlandet mellan Västerås och Stockholm är minst 30 procent och därmed är månadskorten minst 500 kronor för dyra.

Personligen har jag inget emot att tågmarknaden domineras av en statligt ägd monopolist, men detta endast under förutsättning att kvaliteten hålls uppe och att resenärerna får betala ett pris som motsvarar kostnaderna och lite till, vilket ju hade varit fallet om marknaden hade kunnat utsättas för fullständig konkurrens. Som pendlare, skattebetalare och nationalekonom är jag mycket nyfiken på vad SJ har på gång för att göra pendlandet mellan Västerås och Stockholm snabbare, bättre och billigare. Vad säger SJ:s presstjänst om det?

Magnus Sjöström

Personligen har jag inget emot att tågmarknaden domineras av en statligt ägd monopolist, men detta endast under förutsättning att kvaliteten hålls uppe och att resenärerna får betala ett pris som motsvarar kostnaderna och lite till, vilket ju hade varit fallet om marknaden hade kunnat utsättas för fullständig konkurrens, skriver Magnus Sjöström, Västerås

Bildtext:

När kan tågen köra snabbare igen mellan Västerås och Stockholm?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons