Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Social-demokrater: Pendling en nyckelfaktor

Annons

”Sänk förväntningarna” är beskedet som Trafikverket har till tågresenärerna i vinter. Trafikverkets företrädare/biträdande verksamhetsområdeschef Tommy Jonsson säger att det handlar om att vara rak och ärlig mot resenärerna. Vi menar att det är det yttersta beviset för att regeringen struntar i tåg-pendlarna.

De som reser mellan Västerås och Stockholm är ett luttrat släkte som ofta drabbats av förseningar och andra störningar. Under de två senaste vintrarna sattes resenärernas tålamod på hårda prov.

Bristande underhåll och investeringar är en ständig orsak till problemen. Det krävs stora insatser för att bygga ut spårkapaciteten och för att få banorna att fungera som de ska i hela vårt län.

Den nationella plan som avser infrastruktursatsningar visar dock, tvärt emot överenskommelser med regeringen, att den strategiskt viktiga satsningen på utbygg-naden av Mälabanan senareläggs.

Att vänta med utbyggnaden skulle kosta 13,5 miljarder kronor, detta enligt utredningen Vad kostar det att vänta? som presenterades för Trafikverket i dagarna. I förbättringar skulle en utbyggnad innebära åtta minuter kortare restid, fler avgångar och mindre risk för störningar.

Förutom de samhällsekonomiska effekterna av en utbyggnad så skulle en bety-dande regionförstorings- och förstärkningseffekt uppnås för vårt län, möjligheten för fler att pendla längre sträckor mellan både kommuner och län skulle öka.

Med flera tusen pendlare in och ut från Västerås per dag är fungerande pendling avgörande för såväl den enskilde som för arbetsmarknadens utveckling i stort, det är en nyckelfaktor.

Vi vill att fler ska jobba och kunna skapa sig en framtid. Med fler i jobb växer vårt län och vår region. Ska detta bli möjligt måste kollektivtrafiken förbättras i takt med utvecklingen.

Den borgerliga regeringen satsar under två år 3,6 miljarder kronor på underhåll. Det låter bra på pappret. Men för att få perspektiv på den så kallade satsningen kan den jämföras med kostnaden för att rusta upp sträckan mellan Fagersta och Ludvika.

Det är en sträcka på fyra mil som i underhåll skulle kosta 400 miljoner kronor. Liknande behov för lika stora summor finns på väldigt många håll i landet.

Västmanlänningarna ställer krav på tågtrafiken i form av att komma dit man ska på ett enkelt och bekvämt sätt, på den tid som utlovas. Beskedet om att det är resenärerna som ska sänka sina förväntningar i kombination med blygsam satsning på underhåll och en senareläggning av Mälarbanan visar att regeringen inte klarar att möta de rättmätiga kraven.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons