Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Socialdemokrater: Nu väntar bistra tider för tågresenärerna

Att fler kan ta tåget till och från jobbet skapar bättre fungerande lokala arbetsmarknader och är även det mest klimatsmarta sättet att pendla.

Annons

Nu väntar dock bistra tider för tågresenärerna och ansvaret faller tungt på infrastrukturminister Åsa Torstensson (C), som idag besöker Västerås.

Upprustningen av järnvägen mellan Västerås och Stockholm har skapat en större och mer dynamisk arbetsmarknad i Stockholm/Mälarregionen. Idag pendlar nästan 7000 personer från Västeråsregionen till ett arbete i Stockholm. Det är mer än en fördubbling jämfört med det tidiga 1990-talet.

Mälarbanan har bidragit till framväxten av ett modernt och konkurrenskraftigt Västerås.

Framgången med Mälarbanan och på andra orter har bidragit till att vi fram till år 2021 gör en tydlig prioritering av snabba och tillförlitliga tågförbindelser i vårt alternativ.

Regeringen föreslår istället att endast en tredjedel av resurserna ska gå till att förbättra tågtrafiken. Om detta kommer att gälla även framöver, så innebär det att det fram till år 2021 i princip inte kommer att påbörjas några nya järnvägsprojekt utöver de som redan är planerade.

Åsa Torstensson driver nu därför att en stor del av kommuninvånarnas kommunala skattepengar ska gå till att finansiera byggen av vägar och järnvägar som staten egentligen har ansvar för. Regeringens försök att vältra över stort ekonomiskt ansvar för infrastrukturen på kommunerna riskerar att leda till antingen höjda skatter, försämrad välfärd

eller uteblivna väg- och järnvägsbyggen.

Det är oacceptabelt. Regeringen borde omgående riva upp beslutet att kommunerna ska vara med och betala för större väg- och järnvägsprojekt.

Det behövs ett starkt och långsiktigt statligt ansvar för den viktiga utbyggnaden av infrastrukturen. Med rätt prioriteringar kan man ändå satsa mer på infrastrukturen - utan att behöva ta resurser från skolan, sjukvården eller äldreomsorgen.

Regeringen satsar i reala termer egentligen 40 miljarder kronor mindre på infrastruktur än vad som gjorts tidigare. Men det är inte acceptabelt att i stället ta pengar från den viktiga välfärden för att finansiera statliga väg- och järnvägsbyggen.

I stället borde man säga nej till de stora och ofinansierade skattesänkningar för framför allt höginkomsttagare som de borgerliga driver på i ideologisk iver.

Kommunerna i Västmanlands län har redan fått känna på regeringens utpressningstaktik, som i det avtal där kommunerna i Västmanlands län ska pumpa in 576 miljoner kronor i Citybanan i Stockholm.

Det är mer än den årliga kostnaden för psykiatrisk vård i Västmanlands landsting och nästan lika mycket som kostnaderna för primärvården.

Regeringen har slagit in på en mycket farlig väg och försöker smita ifrån ansvaret. Den borgerliga infrastrukturpolitiken har spårat ur.

Vi kräver nu tre besked från Åsa Torstensson:

Kommer regeringen att fortsätta att kräva att kommunerna ska vara med och betala för statlig infrastruktur - även om det innebär nedskärningar i skola, sjukvård och äldreomsorg?

Är regeringen beredd att nu prioritera investeringar i vägar och järnvägar framför stora skattesänkningar för framför allt höginkomsttagare?

Varför prioriterar inte regeringen miljövänlig kollektivtrafik och tågförbindelser, nu när vi är mitt uppe i en klimatkris?

Ibrahim Baylan

ordförande i riksdagens trafikutskott

Pia Nilsson

Sala

ledamot i riksdagens trafikutskott

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons