Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Socialstyrelsen: Äldreguiden ger vägledning

Annons

Det finns stora skillnader på flera områden inom vården och omsorgen om de äldre i Västmanlands län, visar Äldreguiden som nu lanseras på Socialstyrelsens webbplats. Här kan alla som är intresserade gå in och jämföra uppgifter om kvaliteten på vården och omsorgen mellan enskilda äldreboenden och kommuner.

Bakgrunden är att Socialstyrelsen fått regeringens uppdrag att utveckla så kallade öppna jämförelser inom vården och omsorgen. Dessa ska bland annat belysa kvaliteten inom verksamheterna. Genom Äldreguiden tar vi på Socialstyrelsen ett viktigt steg och vänder oss direkt till brukarna, till äldre och anhöriga som vill ha information och kanske funderar på att välja äldreboende.

Äldreguiden ska också ses som ett hjälpmedel för personal och ledning. Innehållet i den kan vara besvärande läsning för vissa äldreboenden och kommuner, eftersom det finns tydliga skillnader - alla är inte lika bra. Samtidigt är det viktiga uppgifter att känna till för omsorgspersonal, enhetschefer och lokala beslutsfattare, som i sin tur kan använda informationen i arbetet med att förbättra kvaliteten inom vården och omsorgen av äldre.

Det är information från kommunerna i Västmanland och andra län som ligger till grund för Äldreguiden. Socialstyrelsen har samlat in uppgifter och sammanställt kvaliteten på sju olika områden för äldreboenden: delaktighet, personaltäthet, kompetens, kontinuitet, självständighet, mat och ledning.

Har de som bor på Timtalunds ålderdomshem i Västerås större möjlighet att påverka vilken mat de får och när de får den än de som bor på Resmilans servicehus? Har en större andel av personalen på Åsgården i Sala kommun adekvat yrkesutbildning jämfört med dem som arbetar på Strömsborg i Arboga? Det är frågor som får sina svar på Äldreguiden.

Men Äldreguiden gör inte anspråk på att vara heltäckande. Den pekar på en rad faktorer som belyser kvaliteten i boendet och som kan vara bra att känna till. Det är samtidigt viktigt att väga in andra förhållanden för att skapa sig en helhetsbild av ett boende, uppgifter som man kan få genom att till exempel besöka boendet, prata med äldre och personal och på plats bilda sig en egen uppfattning. För mer information hänvisar vi till respektive kommun, vars webbplatser nås via Äldreguiden.

Socialstyrelsens strävan är att utveckla och förbättra Äldreguiden, både vad gäller presentation och innehåll. Därför vill vi gärna ha in synpunkter, såväl från enskilda brukare som kommuner och intresseorganisationer.

Arbetet med Äldreguiden fortsätter nu genom att Socialstyrelsen årligen kommer att samla in material genom enkätundersökningar. Till nästa version hoppas vi få in uppgifter från landets samtliga äldreboenden.

Håkan Ceder

Överdirektör på Socialstyrelsen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons