Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Solveig Ingemarsson (s): Förändra rektorns roll

Bäckbyskolans föräldrar, som protesterat mot skolans inre miljö, har min fulla sympati. Som arbetande praktikant inom olika skolor under 1990-talet upplevde jag exakt samma stökighet på skolan som idag.

Annons

Genom Mona Sahlin erkänner vi socialdemokrater nu att den skola, vi försökte forma, inte riktigt blev som vi tänkt oss.

Mycket blev bra, och är bra, vilket vi också känner stolthet över. Men någonstans på vägen tappades viktiga frågor bort, därför att vi så starkt litade på skolans egen ledningsförmåga att ensam klara ut olika svåra situationer.

Genom ett samhälles ständiga förändring, förändras inte bara dess innehåll utan också personerna i den. Vad vi inte riktigt klart såg eller mäktade med att möta, det var alla de elever som till exempel kom från olika länder med olika behov, svåra livsöden och familjeförhållanden, eller se de elever som agerade gapigt eller tufft på ett eller annat sätt.

Vad vi dock såg och ser, men inte kan påverka, är den vuxna mobbningsvärld som ständigt kan beskådas i tv, på film, i tidningar, internet med mera - och som de flesta ungdomar snabbt genomskådar och tar efter. En förljugen vuxenvärld som säger ett och gör ett annat.

Politiskt jobbas det hårt med skolans dokument som rör värdegrunden, och som numera ska ersätta gamla tidens kristendomsundervisning. Där sätts många bra tankar på pränt.

Problemet är bara att få lärare mäktar med att praktiskt förmedla dess innehåll. Särskilt om de inte får stöd och hjälp från politiker, skolledning eller från elevernas föräldrar, där grunduppfostran ska läggas. Vad vi politiker och vuxna glömde bort, när vi tog bort kristendomsundervisningen i skolan, det var att ersätta det kristna moraliskt/etiska budskapet med något annat. Många tar bara för givet, att rätt och fel finns inbyggt hos varje individ vid födseln och att föräldrar och andra vuxna i barnets närhet inte behöver ta något ansvar för sitt barns fostran i skolan.

Dagens lärare har oerhörda krav på sig. Förutom att förmedla kunskaper ska de agera fostrare, konfliktlösare och tåla oljud och pratighet. De flesta lärare gör ett fantastiskt jobb - inte minst de lärare på Bäckbyskolan, då jag vistades där. Under min praktiktid pågick ständiga småkrig mellan olika elevgrupperingar. De knuffades, skrek, bucklade ner dukar i ljushållare, slängde läskedrycksburkar på golvet, papper, suddgummin etcetera - tvärt emot skolans regler.

Extrainsatta lärare prövade de till bristningsgränsen. De flesta var inte elaka, utan bara uppfyllda av utåtagerande handlingar som de trodde var okej att ägna sig åt.

Och var fanns rektorn? Jo, på sitt arbetsrum! Fullt upptagen med att sköta de administrativa uppgifter som krävs av en rektor, eller gå på alla möjliga och omöjliga möten som tjänstemän och politiker ville ha med dem.

Skolan måste få ett annat ledarinnehåll. Inför till exempel en studierektor (under rektorn) på alla skolor! Lärarna måste få ett strategiskt och moraliskt stöd för sitt arbete som till exempel en närvarande ledare som på allvar tar itu med de besvärliga sociala ordningsproblem som förekommer på ett antal skolor. Och/eller förändra rektorns arbetsinnehåll till en mer ledarroll likt näringslivet! En ledare som tydligt visar målen, följer upp dem ständigt och som finns närvarande ute i klasserna och på rasterna. Vill inte föräldrar vars barn skapar problem i skolan ställa upp för att lösa problemen ska Individ och familj samt sociala myndigheter och eventuellt BUP kopplas in på ett tidigt stadium.

Utan en förändrad ledarroll och tydligare signaler från oss politiker kommer aldrig den svenska skolan att bli den lärande institution som den är tänkt att vara.

Solveig Ingemarsson

fritidspolitiker

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons