Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SPF och SPRF: Fri kollektivtrafik för pensionärer inom länet

Annons
Gratis buss. Kontantlöst på bussarna upplevs som krångligt för äldre som åker mer sällan, skriver debattörerna. foto: jonas Bilberg

Sveriges pensionärsförbund (SPF) och Sveriges pensionärers riksförbund (SPRF) anser att pensionärer i Västmanland bör få utnyttja kollektivtrafiken länet utan kostnad.

Vi har till Landstingets pensionärsråd och till pensionärsrådet i de kommuner där vi är representerade lämnat in förslag om fri kollektivtrafik för pensionärer dygnet runt inom hela länet. Förslaget omfattar alla de sträckor med tåg och buss som ingår i VL:s tidtabellslagda verksamhet. Med pensionär menas dels den som fyllt 65 år, dels den som har intyg om pension från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten.

Fri kollektivtrafik för pensionärer tillämpas utomlands, till exempel i Budapest, där den gäller dygnet runt för alla EU-medborgare 65 år och äldre. I Sverige har fri kollektivtrafik införts för pensionärer i Göteborg och planeras i Gävle, Osby, flera kommuner i Skaraborg och föreslås i bland annat Stockholm. Fri kollektivtrafik för alla finns i Ockelbo. Där ses den som en kommunal besparing och har inte lett till höjd kommunalskatt. I vårt län finns fri kollektivtrafik för alla i Brukslinjen, mellan Virsbo och Kvicksund via Surahammar, Hallstahammar och Kolbäck.

Andelen pensionärer som orkar och önskar delta i aktiviteter är stadigt ökande. Denna utveckling uppmuntras av de myndigheter som ser ökat deltagande från pensionärernas sida som ett hälsotecken som medför bättre välbefinnande och uppskjutna vårdbehov. Kontantlöst på bussarna upplevs som krångligt för äldre som åker mer sällan.

Vårt län har sevärdheter på många håll som besökande sällan når. En marknads-föring av hela länet skulle stärkas av att flera turistmål skulle kunna nås av äldre besökande. De har ju ofta mer tid till förfogande, och för många innebär ett biljettköp för transporten ett hinder för spontana utflykter.

På flera håll i Sverige tillämpas eller föreslås fri kollektivtrafik för pensionärer endast gälla under begränsad del av vardagen. En sådan begränsning motiveras av att man vill styra pensionärernas resande till lågtrafiktid. Begränsningen är olycklig eftersom den dels kan ge upphov till missförstånd, dels begränsar pensionärernas deltagande i förenings- och andra verksamheter. I många av våra föreningar finns aktiviteter som börjar före 9.00 och möten som beräknas sluta efter 16.00.

Många äldre kör bil, ibland med de närståendes hjärta i halsgropen. Det är svårt att motivera dem att ställa bilen oftare för att i stället åka kollektivt. Ett enkelt gratis kollektiv-åkande skulle, tror vi, påtagligt minska de äldres bilkörande.

Med traditionellt räknesätt kan man beräkna ett intäktsbortfall. Det är dock bättre att se även till de positiva effekter förslaget har för äldre människors bibehållande av hälsa, för den nytta som äldre gör i samhället, ofta med ingen eller symbolisk ersättning, för miljön med mindre biltrafik samt för besöksnäringen i länet.

Lokala politiker kan inte påverka pensionärers minskade inkomster eller skatter högre än löntagares, men de kan på detta sätt lindra de ekonomiska effekterna och bidra till ökad rörlighet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons