Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SSU: Det är dags att tänka på morgondagens kollektivtrafik

I dagens samhälle kan det vara ett dagligt problem att ta sig från punkt A till punkt B.

Annons

Vi rör på oss betydligt mer än tidigare generationer, och är beroende av välfungerande transportmedel, inte minst en tillgänglig kollektivtrafik.

Sverige har sannolikt ett av Europas mest välutvecklade kollektivtrafiknät, men inte heller i vad man ibland tycker om att kalla världens modernaste land är kollektivtrafiken tillgänglig för alla. Vi är glada att notera att politikerna i åtminstone Västerås har beslutat att ta tag i en omläggning av busslinjerna, men det är uppenbart att moderniseringen av kollektivtrafiken i både Västerås och övriga länet bara har börjat.

Vi ser det som helt nödvändigt att kollektivtrafiken rustas inför framtiden. Även i framtiden ska den utgöra ett billigt och miljövänligt alternativ till att ta bilen. Det ska heller inte vara nödvändigt att skicka iväg familjens stolthet och förstfödde över osaltade gator och backar i norrländsk kyla för att ta sig till skolan för att familjen inte har råd med kollektivtrafik.

Det största problemet med dagens kollektivtrafik är att biljettpriserna är ganska höga. Två bussresor om dagen i länet kostar för en vuxen en bit över 1000 kronor i månaden.

För en studerande, vars studiemedel ligger på ungefär 8000 kronor, kan det här vara en rejäl utgift. Även barnfamiljer och ensamstående som inte har tillgång till egen bil drabbas hårt när biljettpriserna höjs.

Biljettpriserna är heller inte bara en rättvisefråga. Det är i dag obestridligt att den ökande trafiken genom utsläpp drabbar naturen och på sikt kommande generationers möjligheter. Så länge biltrafiken tillåts att öka kommer vi inte att komma till rätta med detta problem. Biltrafiken kommer att öka i takt med befolkningen så länge inte kollektivtrafiknätet är heltäckande och biljettpriserna rimliga.

Vi i SSU Västmanland ser behovet av att man satsar mer på kollektivtrafiken, och att man ser till att den är ett möjligt och billigt alternativ till andra transportmedel. Med de senaste årens utveckling vad gäller bensinpriserna anser vi också att en anpassning till mindre enskild trafik är oundviklig, eftersom det annars blir omöjligt för människor att ha råd med de dagliga resorna. Kollektivtrafiken är nämligen betydligt enklare att anpassa till alternativa energikällor, till exempel biogas, än att i en handvändning producera en helt ny generation bilar med de nya bränslesystemen.

Det här kan framstå som dyra åtgärder, men det är bara att komma ihåg att biljettpriserna för bara ett antal år sedan var betydligt lägre och att en visserligen hög kostnad inte blir lika svindlande då den delas mellan alla kommunens invånare. Dessutom betalar en bilist i dagsläget mellan 14 och 15 kr för bara en liter bensin, det kan jämföras med hur långt man skulle kunna åka på en bussbiljett för samma pris.

Det talas mycket om att rusta Sverige inför framtiden, och när det gäller infrastrukturen är det viktigt att börja uppbyggnaden innan det är för sent. Om vi i framtiden vill ha ett enkelt och billigt sätt att ta oss till jobbet eller affären, är det viktigt att vi i tid börjar satsa på en så grundläggande samhällsfunktion som kollektivtrafiken. Det är dags att tänka på morgondagen innan vi står där vid busshållplatsen, som pendlaren i norrlandskylan, då han eller hon tittar på klockan och ser att SJ har misslyckats - igen.

Kristin Andersson, Klimatpolitiskt ansvarig, SSU-Västmanland

Thommy Södergård Åkesson, Välfärdspolitiskt ansvarig, SSU-Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons