Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stephen Bjar: Ge cyklister prioritet i korsningar

Mer måste göras för cyklandet

Annons

Monument över en svunnen tid som cykelstad?

Nu är cyklandets tid, våren och värmen, den som vi i den arktiska snålblåsten har saknat, nu äntligen här. I staden är plötsligt cykelparkeringarna överfulla, inte en plats att uppbringa, parkeringsytor för bilar fler än behovet.

Där är skillnaden mellan prioriterade transporter och alternativa, en skillnad mellan att rädda klotet och att förbruka det. Bilismen är kanske nödvändig för transporter, för stöd åt funktionsnedsatta, men för dem med hälsa och omdöme inte ett koncept för den hållbarhet som gäller oss alla, våra barn och barnbarn.

Så är trots detta, det mest miljövänliga systemet för transport av personer satt på undantag, hänvisat till den yta som blir över när bilismen fått sitt. I den meningen är Västerås dessvärre inget undantag

Det är inom ramen för den kommunala självbestämmanderätten fullt möjligt att överträffa och fullfölja riksdagens beslut avseende trafikförordningarna och deras tillämpningar. Västerås Stad är i sammanhanget en av de kommuner som mest ihärdigt bromsar cyklismens möjligheter.

Att luta sig mot landvinningar i förgången tid är inte progressivt i tider som ställer andra krav på miljö och framtid. Västerås Stad har kanske landets bästa förutsättningar att vara spjutspets vid utvecklandet av en infrastruktur baserad på miljövänliga transporter.

Ändå försitter kommunen återkommande dessa sina möjligheter. Cykelstaden personifierad genom Aseaströmmen blir mest ett monument över en svunnen tid.

För att rycka upp möjligheterna och att återta de progressiva positionerna krävs detta:

• Cykelstråk som ger cyklister och gående prioritet i korsningar.

• Cykelparkeringar som är bemannade. Både i anslutning till stadens centrala delar och vid resecentrum, järnvägs- och busstation.

• Införandet av cykelpassager och cykelöverfarter i enlighet med riksdagens beslut från september 2014.

• Efterföljd och initiativ i enlighet med regeringens cykelstrategi från år 2017.

• En fördjupad dialog i kontakter med ideella organisationer och idrottsrörelser vid upprättande av den lokala strategin för cyklande i tätort och landsbygd.

• Vara pådrivande vid miljörelaterad trafikplanering i kontakter med statliga myndigheter och vid samråd med till Västerås gränsande kommuner och orter.

Allt detta skulle kunna göra det möjligt att cykla till Hallstahammar och Surahammar, att parkera cykeln utan risk för stöld, att veta att barnens skolväg är trygg och prioriterad. Vidare att miljömålen blir möjliga att uppnå och att hållbarhet, hälsa och framtid gör mänskligt liv möjligt att formulera för mer än överskådlig tid.

Läs också: Bilen står mest still

Öronmärk statliga pengar till cykling

I dag är det dags att ställa bilen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons