Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stig Henriksson (V) har ansvaret

Den skoldebatt som har följt efter den senaste Pisa-rapporten har handlat mycket om huvudmannafrågor. Jag är bekymrad över att så mycket kretsar kring detta istället för om hur undervisningen kan utvecklas och lärarprofessionen stärkas.

Annons

Den 14 december driver Stig Henriksson (V), likt många andra, tesen att den enkla förklaringen till två decennier av sjunkande svenska skolresultat går att finna i det fria skolvalet och inträdet av friskolor. Det finns emellertid inte något särskilt starkt empiriskt stöd för denna uppfattning.

Utifrån Henrikssons artikel kan man lätt förledas att tro att Finlands goda skolresultat skulle bero på det ringa inslaget av fristående skolor. Den som känner till mer om den finska skolan vet att det finns gott om andra förklaringar.

Ett land som det däremot inte talas så mycket är Nederländerna, som har bättre Pisa-resultat än Finland i matematik och även ligger i topp fem i Europa i läsförståelse och naturvetenskap. Dessa goda resultat nås trots att Nederländerna har ett decentraliserat skol- system där två tredjedelar av eleverna går i privata skolor med offentligt finansiering och övriga elever i kommunala skolor.

Det visar att två länder som har valt två helt olika vägar för hur skolan organiseras i fråga om huvudmannaskap för skolan ändå kan nå goda resultat.

Genom att jämföra svenska kommuner är det möjligt att få kunskap om hur skolresultaten påverkas av andelen elever i fristående skolor. Den fråga man då ställer är om resultaten är bättre i de cirka 100 av landets kommuner som helt saknar friskolor. Sanningen är att det snarare tycks vara tvärt om.

En studie från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering från 2012 visade att skolresultatens utveckling vart bättre ju större andel av eleverna i en kommun som gick i friskolor.

Stig Henriksson (V) har som kommunstyrelsens ordförande i Fagersta sedan 1998 varit högst ansvarig för skolan i sin kommun i 15 år. När det snart är dags att göra bokslut för vänsterstyret i Fagersta så är det ingen munter läsning som framkommer vad gäller resultaten i skolan.

Var tredje elev lämnar grundskolan utan att vara godkänd i alla ämnen och andelen elever som saknar behörighet till gymnasiestudier är fem procent-enheter högre än genomsnittet för riket.

Som politisk ledare i en kommun kan man ägna sig åt att diskutera huvud-mannafrågor för skolan – eller så kan man ta ansvar för resultaten i den egna kommunens skolor.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons