Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Streaming media-vd: Lär ut medieetik i skolan

Annons

Många unga i dag umgås större delen av sin fritid på internet i princip utan inblandning från vuxensamhället.

Bloggar, chatsajter och videosajter som YouTube och MySpace har fått webben att explodera av användargenererat material.

Den medievärld som vi vuxna är vana vid, med avgränsade medier, en ansvarig utgivare och med detta en kvalitetskontroll, håller på att bytas ut mot det totalt motsatta. Vem som helst kan i dag med blixtens hastighet sprida information om vad som helst och bli sin egen publicist. Samtidigt är de befintliga publicistiska lagarna till för och skapade för det traditionella mediesamhället.

Att den ansvarsbördan är svår att hantera, speciellt för många unga och vuxenvärlden har hittills inte varit till mycket hjälp. De handfallna förslag som uppkommer, utgår i princip alltid ifrån att internet är av naturen ont. Skolminister Jan Björklund gav nyligen prov på detta då han

efterlyste mer religionskunskap, svenska och historia i skolan. "Det duger inte med att bara kunna surfa, zappa och messa

utan vi måste också ha kulturella förankringar."

Att stärka svensk-, historie- och religionsämnena i skolan är visserligen utmärkt. Men Björklund är på fel spår när han ser en motsättning mellan lärande och ungdomars användande av internet.

Vi kan inte bryta ur "internet" och

"surfandet" ur sitt sammanhang och se det som någon sorts isolerad, skadlig företeelse som bör bekämpas. Vi måste

i stället anpassa skolan till det nya medielandskap som nu skapas. Lösningen är att införa ett nytt ämne redan i grundskolan: Medieetik.

När nu medierna blivit en allmän egendom borde det vara oerhört viktigt att utbilda och grundlägga ett gott publiceringsbeteende.

Om skolan tidigt rustar våra unga i en allmän etik för hur man är sin egen publicist så bidrar det till att forma en medievärld som vi alla kan acceptera.

Utbildningsväsendet måste hänga med och utbilda framtidens breda massa av vardagspublicister i etiska regler!

Den här frågan är angelägen att diskutera - innan ropen på censur och lagstiftning skallar.

Peder Matsgård

Vd, Qbrick

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons