Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundgren Karlsson: Mälarbanan gör stor samhällsnytta

Mälarbanan är cirka 40 år räknat från de första riksdagsmotionerna, och cirka 30 år från de första skisserna. Tanken var att integrera städerna i regionen för att vinna fördelar av robust arbets-, bostads-, och utbildningsmarknad. Med bättre och mer miljömässig kollektivtrafik skapas stora gröna lungor mellan städerna.

Annons
Trångt. ”Flaskhalsen” i Sundbyberg.

Mälarbanan fick vid 1985 års möte skarpt gensvar i politiska instanser, riksdag, regering, SJ, kommuner och regionalt näringsliv. Massiv samhällsnytta skapade en sällan skådad enighet och entusiasm. Vi väntade oss 1990 ett snabbt genomförande, ända fram till Stockholms central. Banan är ett prestigeprojekt i Trafikverket. Tv kallar själva Mälarbanan för ”Sveriges största infrastrukturprojekt” i den nya planen för delen Kallhäll-Barkarby. Delen Barkarby-Tomteboda är inte påbörjad.

Tyvärr blev inte bygget så smidigt som väntat. 1985 hade väl ingen av oss upphovsmän till Mälarbanan tänkt oss att banan inte skulle vara klar 2011. Vi kan dock nu se en del skäl för det. Till exempel var det inte något bra beslut att Citybanan, en sex kilometerlång tunnel under Stockholm, sattes finansiellt före Mälarbanan.

Delen Barkarby–Tomteboda/Stockholms central är svår med terräng och linje. Det fanns två alternativ: Kistastråket och Sundbyberg. Helt nyligen, sedan några dagar, är det beslutat av Sundbybergs stad att passagen ska ske med tunnel för fyra spår genom centrala Sundbyberg. De har bildat projektbolag för bygget.

Enligt regering och tv ska denna del bli klar 2027-30. Tv säger att bygget kostar 13,5 miljarder kronor, och att förseningen i sig till 2027 kostar 13 miljarder kronor till. Det är ingen djärv gissning att Sundbybergs kommuns starka initiativ radikalt rubbar dessa siffror, typ snabbar på bygget, gör god finansiering och reducerar en försening.

Vi erinrar att tunnel, eller upphöjd passage, genom Västerås fanns i vårt första förslag för Mälarbanan. Att det förts svåra diskussioner i Sundbyberg att forma det stora beslut de nu fattat för sin stad är inte konstigt. Det är ett krävande bygge mitt inne i en tätt bebyggd stenstad fylld av bostäder och verksamheter.

Det är bra för oss att sakta in takten på Citytunnel-projektet och därmed växla över resurser till Mälarbanan. Kommunalrådet Ulla Persson med flera socialdemokrater har nyligen i en utmärkt debattartikel i Dagens Nyheter visat vikten av att Mälarbanan får sin rätta prioritet före Citybanan, och till vilket projekt de då vill att pengarna främst går.

Vi anser vidare att en ny tunnel i Sundbyberg, som tar bort ”flaskhalsen”, ger ”ketchupeffekt” med stor momentant utfallande samhällsnytta, för regional närings-, utbildnings- och arbetsmarknad, plus korta och säkra resor.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons