Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Susanne Linde: nioårig grundskola åt alla barn

Tänk dig en grupp 7-åringar - flickor och pojkar, glada och förväntansfulla en dag mot slutet av augusti månad. De ska börja skolan - första klass! Så spännande, så roligt, så mycket nytt de ska få vara med om. Så mycket kunskap de ska få.

Annons

Men inte alla. Föreställ dig att av skolklassens 30 barn plockas fem bort. Ställs utanför, får inte vara med. Hur reagerar du? Känns det riktig? Verkar det trovärdig? Ett osmakligt skämt?

Det är inget skämt. Sanningen är att upp emot fem barn i varje klass sorteras ut på grund av något en del kallar handikapp. Jag föredrar att tala om egenskaper.

De barn som har egenskaperna adhd, Aspergers syndrom eller liknande - tas bort ur den ordinarie skolan och får inte den undervisning de har rätt till. De nekas den 9-åriga grundskola som lagen föreskriver.

När man talar om skolplikt tänker många människor på elevers plikt att gå i skolan - inte det omvända. Skolans plikt att ge alla barn undervisning. Skolan bryter mot lagen varje dag året om.

Utan grundskola är det också stopp för gymnasiestudier. Sen kan vem som helst räkna ut hur de framtida möjligheterna ser ut för dessa barn. Oddsen att få ett arbete och en chans att försörja sig blir mer eller mindre obefintliga.

Många känner inte till vad adhd och Aspergers syndrom innebär. Det värsta är att det gör inte skolpersonal och de politiker som ska bestämma om skolundervisning heller!

Att ha adhd och Aspergers syndrom är inget förståndshandikapp. Tvärtom är många av dessa barn överbegåvade. De s.k. särskilda behov dessa barn kan ha är en lugn arbetsmiljö, klara rutiner att följa och utförlig information för sitt skolarbete. Men vilka barn behöver inte det?

En annan svårighet för de här barnen kan vara socialt samspel. Kalla det att uppföra sig, att förstå ickeverbala signaler. Det vi andra lär oss automatiskt måste de här barnen öva in mer manuellt. Då behövs förebilder, t ex skolkamrater att härma efter.

Hur går det då om de här barnen plockas ur sin klass och inte får vara med? Jo, förutom utbildningen försvinner också förebilderna, kamraterna som skulle ha lärt ut det sociala samspelet.

Med andra ord: skolan tar ifrån barnen med adhd och Aspergers syndrom allt - kunskap och utbildning, gemenskap och socialt liv, därmed också självförtroende och människovärde.

Förutom det mänskliga lidande som denna diskriminering innebär för vart och ett av dessa barn och deras familjer, går samhället miste om begåvningar utöver de vanliga. Istället tillkommer enorma kostnader när dessa människor så småningom står utan förmåga att försörja sig själva. Utanförskapet för de här människorna visar sig också i form av ökade kostnader inom såväl sjuk- som kriminalvård.

När ska våra politiker börja tänka på barnen med adhd och Aspergers syndrom? När ska lagen om 9-årig grundskola börja gälla alla elever? När ska alla 7-åringar få samma bemötande under sitt första skolår?

Den 2 april är det, World Autism Day, instiftad av FN. Låt den dagen inte bara bli en minnesdag bland många andra utan en påminnelse om alla utsatta barn och ungdomar som systematiskt diskrimineras på grund av egenskapen autism! En uppmaning till kamp för alla barns lika värde och rättigheter!

Susanne Linde

Arboga

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons