Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svar till Clas Lundberg om Maglev

Annons

Projektet i Shanghai är icke relevant. Extremt svåra förhållanden med pålning till 72 meters djup och byggd för 7,5 på richterskalan. De 17 milen Shanghai–Hangzhou beräknas kosta 22 miljarder yuan eller samma i kronor.

Münchenprojektet var kostnadsberäknat till 1,85 miljarder euro fast pris. Deutsche Bahns omkalkyl (icke offentlig) gav i stället 3-3,5 miljarder. Ren bluff, som upptäcktes av IMB-forum (International Maglev Board).

En färsk offert i Storbritannien ger antingen 20 mil höghastighetsjärnväg för 12,3 miljarder pund eller 45 mil Maglev för 13,5 miljarder pund. Detta trots att det är beräknat in till stadsmitt i såväl Birmingham, Liverpool som Manchester.

Sträckan Stockholm-Västerås samlokaliserad med E18 bedöms kosta 2 miljarder per mil.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons