Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt att förstå värderingar om Mälarens slussar

Annons

Häftiga regn under juni och juli har aktualiserat behovet av att Mälaren ska kunna tappas av snabbare än med nuvarande sluss i Stockholm. Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholm påpekar i en notis i VLT 2012 07 13 att en utbyggnad av Stockholmsslussen brådskar för att Mälaren säkert ska kunna vara vattentäkt för Mälardalens befolkning, däribland alla som bor i Västerås.

Nämnda utbyggnad är alltså av största betydelse för Västerås och därför är det märkligt att Västerås motsätter sig, se VLT-artikel 2012 05 03, att betala en viss andel av byggkostnaderna. Däremot förespråkar ledningen i Västerås en utbyggnad av Södertäljeslussen för att större fartyg ska kunna trafikera Mälaren, något som medför risk för Mälaren som vattentäkt. Beslutsfattarna i Västerås agerar alltså egendomligt i slussfrågorna: man vill inte bidra ekonomiskt för att skydda Mälaren genom utbyggnad av Stockholmsslussen men satsar gärna pengar på att äventyra Mälarens vatten genom att förespråka och betala till utbyggnad av Södertäljeslussen!

Det rätta bör vara att i första hand se till Mälarens bästa och bidra till utbyggnaden av Stockholmsslussen och att avveckla planerna på utbyggnad av Södertäljeslussen och därmed förhindra att Mälaren och dess vatten och stränder förorenas och förstörs.

Pengarna för Södertäljeslussen ska i stället användas för utbyggnad av järnvägskapaciteten mellan Västerås och Oxelösund, en satsning som har framtiden för sig icke minst därför att tåg kan drivas med miljömässigt harmlös elenergi.

Fartyg kommer för all överblickbar framtid att behöva drivas med fossila bränslen med allt mer tvivelaktig kvalitet ju fler och större fartyg som släpps in i Mälaren.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons