Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sven G Sjöberg: Cykeln är bra för alla

Det finns en uttalad ambition att Västerås ska bli landets bästa cykelstad 2014. Jag delar ambitionen och vill hjälpa till att förverkliga den. Här är några tips inför konferensen som hålls den 27-28 september:

Annons
Miljövänlig och ekonomisk. Skribenten delar med sig av tips på hur Västerås ska kunna bli bästa cykelstad 2014.

Cykeltrafiken måste separeras från gångtrafiken. Den blå skylten fotgängare + cykling är en vedervärdig skylt, som få reagerar på. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det som att tillåta mopeder att köra på motorvägen.

Vanliga regler bör införas även för cykling: undvika mötande trafik, separera trafik med olika hastighet så långt möjligt. En snabb tillfällig lösning är att åtminstone måla ett streck på de delade vägarna och på så sätt skilja trafikslagen åt.

I konsekvens med ovanstående kan alla 30-gator innanför Cityringen göras till cykel-banor. Det är mindre hastighetsskillnader mellan bilar och cyklister än mellan cyklister och gående. Dessutom blir alla fotgängare i city, när de väl parkerat sin fordon/klivit av bussen, så det är de som skall ha högsta prioritet i city.

Ett annat viktigt säkerhetsproblem är alla cykeltunnlarna. Ofta är det fyrvägskorsningar både före och efter tunnlarna, utan varningsskyltar eller speglar. När man är i en tunnel hör man inte eventuella mopedister i hög fart, som ofta uppfattar att cykelvägar parallella med den väg tunneln går under har företräde.

Cykelstölderna vid Centralstationen och sjukhuset måste kunna byggas bort. Jag känner pendlare som blivit av med både tre, fyra och fem cyklar på de ställena. Det leder till att de tar bilen i stället.

Parkering med kombinerad cykel/bilparkering kan skapas så att långväga pendlare kan ta cykeln sista biten och inte, som vid sjuk-huset, upplever att det är för få platser, tar för lång tid att hitta en ledig.

Subventionerad försäljning av tjocka regncaper av galon (ungefär som sadelskydden) i klara lysande färger eftersom det alltid är dålig sikt när det regnar, gärna med texten ”Västerås – cykelstaden”. En regncape är lätt att ta av och på och jag har haft en i 35 år som är orange och fortfarande fungerar utmärkt. Vid regn är jag oftast ensam på cykelbanan.

Ett annat alternativ vore att införa fler cykelbanor under tak i city. Den uppfinningen är patentskyddad sedan 1980-talet.

Stillasittande i bilar och tv-soffor och vid datorer är ett folkhälsoproblem. Skonsam regelbunden motion, som att cykla till och från arbetet, är hälsofrämjande.

Med stigande bränslepriser är det också så att den som cyklar tjänar mer och mer på att cykla.

Transportkostnaden kan uttryckas i tid: för att äga och köra en 100 000-kronors bil fyra mil per dygn (=1500 mil om året) så behövs cirka 50 000 kronor, oskattat 70 000. Hur många timmar måste man arbeta för att få ihop de pengarna? Ofta 1-2 timmar per dag. Till det kommer körtiden cirka en timme blandad körning. Plus tid för motion! Hur långt kan man cykla på den tiden?

Cyklarnas kvalitet har blivit sämre med åren. En bil kan få 7-8 års garanti – när kommer cykelbesiktning? När får vi 20 års garanti på cyklarna?

Sist, men inte minst: den som cyklar är miljövänlig. Cykeln är bra för alla och all framtid. Detsamma kan inte sägas om bilarna: de tar för stor plats när de missbrukas, det vill säga när folk åker en och en i dem.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons