Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sven G Sjöberg: Förbifart Stockholm löser inga problem

I 50 år har man försökt bygga bort transportproblemen i tätorterna genom fler, bredare och större biltrafikleder. Det enda man har åstadkommit är ökad trafik och ineffektivitet.

Annons

Bilismen tar för stor plats och tätorterna tillåts breda ut sig över allt större yta, trafiken och pendlingen ökar, folk får mindre fritid, stressen ökar och folkhälsan hotas.

Investeringarna ger inte ens tillbaka det man satsat. Med längre restider sjunker lönen per timme, restid är ofta dyr, obetald arbetstid. Även den enskilde förlorar på systemet. När ska denna livsstil ifrågasättas på allvar?

Jessica Alenius, Bil Sweden, visar på brister i infrastrukturen men vill inte förstå att det är bilismen som skapar problemen. 160000 fordon på en väg dimensionerad för 80000 blir för henne ett kapacitets-

problem som ska byggas bort. Varför ställer hon inte frågorna: Hur många bilar behöver trafikera denna väg? Hur många bilar är där i onödan? I sju av tio bilar sitter en ensam person i en fyrsitsig bil. Det är inte en effektiv användning av den kollektiva bilen.

Det är denna enfaldiga bilism som skapar problemen! Den ineffektiva ytanvändningen i tätorter som privatbilismen, står för omöjliggör nödvändiga investeringar i andra transportsystem och andra lösningar, exempelvis bilpooler, elbussar, spårvagnar, cykelleder. Den som ensam ska ta sig någonstans borde inte använda bil, det finns nästan alltid ett billigare, mer miljövänligt och bättre alternativ i tätorterna! Men vilka politiker vågar utmana bilisternas ohållbara livsstil?

En genomsnittlig svensk bil är ett fyrsitsigt fordon som körs 1500 mil per år, det vill säga fyra mil per dygn. Att köra fyra mil tar mindre än en timme. En genomsnittlig bil står alltså parkerad 23 av dygnets 24 timmar och tar plats!

Ett annat ytproblem är vägarna, ofta dragna över god åkermark. Motorvägar kräver 80 meters bredd. Även "miljöbilar", ett typiskt PR-ord, tar lika stor plats som andra bilar!

Hur många bilar behöver ett land, ett folk? I Sverige har vi antagligen dubbelt så många som skulle behövas, om man ser till transportbehovet. Idag har vi 4300000 bilar. Om hela folket tar bilen till Norge så kan vi lämna 2000000 bilar kvar!

Det torde vara uppenbart att bilismen har passerat det rimliga för länge sedan och att bilindustrin inte tänker på samhällets bästa utan bara på att hålla aktieägarna nöjda. Människor klagar på bensinpriset. Men bensinen är bara 25 procent av mil-priset. Varför klagar ingen på att bilarna är dyra i inköp och ägande och dricker på tok för mycket?

Projektet Förbifart Stockholm är en minusinvestering som inte löser några problem utan bara skapar fler.

Sven G Sjöberg

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons