Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sven Jansson: Västerås var mycket miljövänligare förr

En miljövänlig stad, så var det under 1950- och 1960-talen, vilket ledde till att vi hade en bra miljö och barnen såg att man kunde använda hästar i arbete. Därmed inte sagt att jag förespråkar hästar som en lösning men det var verkligen miljövänlig hantering och distribution av varor inom stadens gränser.

Annons

Ibland hade hästarna utsläpp – dock inte miljöfarligt – men även den delen klarades av på ett enkelt sätt; husmödrarna samlade snabbt upp detta och använde till blomkrukor och trädgårdsrabatter. Även människorna var mycket mer miljövänliga då, många kommer säkert ihåg alla som cyklade till och från Asea. Detta fenomen har ju även begåvats med ett konstverk på Stora torget. 

Ibland kom det större saker med tåg eller båt till Asea men även den delen löstes utan problem. Utvecklingen har tyvärr gått lite väl snabbt när det gäller att vara miljövänlig inom tranportsektorn och då tänker jag framför allt på Schenker BTL:s stora anläggning på Hälla som nu även skall byggas ut, vilket innebär ytterligare belastning på Stockholmsvägen, Österleden och Björnövägen.

För faktum är att den största mängden av dessa stora kolosser, som Schenker har i sin verksamhet för det första tar dessa vägar till E18 och dessutom så är det så att den största delen av denna trafik kör norrut och söderut från terminalen på Hälla. Trafiken till Stockholm går i huvudsak söder om Mälaren. Västerås stad hade vänligheten att bygga en särskild anslutning till E18 för trafiken söderut och denna undviks kategoriskt av Schenkers stora bilar. Varför? 

Varför kan inte Västerås tvinga fram lösningar som är anpassade till de krav som gäller miljö och hälsa inom staden? Schenker BTL skall naturligtvis ligga i den västra delen av staden och inte belasta smågatorna. Dessa vägar, enligt, ovan är inte byggda för denna tunga trafik och eftersom kommunen inte har råd att underhålla så ser det ut som gör i dag. Asfaltbolagen har ju fullt upp med att förhandla om karteller och hur man delar vinster så där finns ingen hjälp att få.

Västerås vill ju gärna inspirera till att invånarna skall cykla och har satt upp ett räkneverk vid Röda torget. Oerhört inspirerande för cyklisterna men påverkas miljön av detta? Det är typiskt att man vill visa små betydelselösa åtgärder för att sedan slå på stora trumman och tala om hur man jobbar för miljön. Det är löjligt att inte kunna få Schenker att etablera sig på väster och att tvinga bolaget distribuera inom staden med mindre bilar som skall vara drivna med naturgas! 

I detta fall har VL gjort en bra insats och gas finns det gott om!

Nu planerar Schenker BTL att bygga ut på Hälla och detta leder till att ännu fler stora fordon kommer att belasta småvägarna till och från E18. Hur kan man tillåta detta?

Mitt förslag till handlingsplan för Västerås:

1. Stoppa utbyggnaden för Schenker BTL!

2. Tvinga bolaget att etablera sig på den tidigare föreslaga tomten på Väster mot samma ersättning som erbjöds tidigare! Observera att godsmängden kommer att öka väsentligt när Ikea har etablerat sig.

3. Tvinga företaget till att distribuera inom staden med mindre, gasdrivna fordon! I dag kan man se fordon med 7-8 axlar stå

i centrala staden och lasta av styckegods. Upprörande!

Det vore välgörande för miljön om alla handlingsförlamade politiker och tjänstemän kunde göra en radikal insats för miljön.

Sedan kan de fotograferas och visa upp sig hur mycket som helst! 

Sven Jansson

Västerås

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons