Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenskt Näringsliv: Utöka samarbetet med Tyskland

Annons

Angela Merkel – favorittippad i tyska valet.

Den 24 september är det val i Tyskland. Det blir allt viktigare att ha ögonen på vad som händer i vårt södra grannland, inte minst för att landet är en viktig handelspartner som svarar för 11 procent av svensk export och 19 procent av svensk import. Politiskt håller Tyskland, genom sin storlek och i jämförelse med övriga EU-länders starka ekonomi, på att få en allt tyngre roll. Lämnar Storbritannien EU kommer Tyskland att få en mer dominerande roll att driva EU-agendan.

För näringslivet i hela EU är det viktigt med ett Tyskland som står upp för reformer som ökar konkurrenskraften, skapar tillväxt och nya arbetstillfällen. Den inre marknaden är EU:s motor med sin fria rörlighet för kapital, varor, tjänster och människor. Här har Tyskland problem på hemmaplan med egna regler som hämmar både tysk tillväxt och därmed även EU:s.

Förståelsen för frihandel och öppenhet är större när det gäller handel med omvärlden. Här har det tyska näringslivet starka intressen, vilket borgar för stort engagemang oavsett valutgång. Tyskland kan i bästa fall visa globalt ledarskap för mer frihandel. Inför valet efterlyser det tyska näringslivet mer fokus på forskning och digitalisering. Det krävs mer investeringar i digital infrastruktur, men också enklare och bättre regelverk. Här skulle Sverige och Tyskland kunna göra gemensam sak, både gällande ökat samarbete i näringsliv och i EU-politiken. En fungerande digital inre marknad kan skapa förutsättningar för en välkommen datadriven tillväxt.

Alla mätningar pekar på att CDU och CSU blir största partiblock och att Merkel blir kvar som förbundskansler. Men utan egen majoritet krävs en eller flera koalitionspartners, så sakpolitiken kommer att avgöras efter valet beroende på koalitionspartners. Troligen blir det också koalitionsförhandlingar om sakfrågorna.

Oavsett valutgång är möjligheterna till utökat samarbete mellan Sverige och Tyskland stora. Våra länder har samma utmaningar på många områden och näringslivet har stora likheter. Ökat tillträde till marknader både i EU och globalt, behovet att hitta lösningar på integrationsutmaningen, digitalisering är några möjliga samverkansområden. Sverige kan lära av arbetsmarknadsreformer med enklare insteg till arbetsmarknaden och den starka tyska traditionen av företagsanpassad yrkesutbildning.

Europas framtid vilar på att ta tillvara företagsamma människor och konkurrenskraftiga företag och här kan EU vara den drivkraft för ett fortsatt och hållbart välstånd för alla sina medborgare som Sverige och övriga Europa behöver.

Jens Hedström, chef, Svenskt Näringslivs Brysselkontor

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons