Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sverre Haukeland: Hur ger dyrare hamburgare bättre tågtrafik?

Annons

Ulla Persson går tillsammans med tre andra socialdemokrater till attack mot regeringen, därför att utbyggnaden av Mälarbanan med fyra spår tycks dröja. Utbyggnaden ställs helt godtyckligt mot sänkningen av restaurangmomsen.

Enligt en artikel på nyhetsplats i VLT den 19 november med rubriken: Hellre järnväg än billigare hamburgare, tycker s-politikerna att ”det är fel av regeringen att lägga 5 miljarder på billigare restaurangbesök.” Man tar sig för pannan. Det rör sig inte om kost-nader, utan lägre skatte-intäkter för staten.

Ulf Adelsohn (M), som länge var ordförande i SJ, har med anledning av senare års tågkaos påpekat, att man löser inte problemet med eftersatt underhåll genom nyinvesteringar i järnvägsspår. Jag tror han har rätt. Och på vilket sätt ger dyrare hamburgare bättre tåg-trafik?

Den tråkiga verkligheten är, att trots alla ”krav” från socialdemokrater och miljöpartister, så är investeringar i järnvägar nästan alltid olönsamma och skatte-betalarna måste ofta skicka med pengar till järnvägs-bolagen som gör investeringarna.

Ett bra exempel är Japan, som jämte Schweiz har världens mest punktliga tåg. Japanska tåg är nästan alltid fulla och biljettpriserna höga. Till OS i Tokyo 1964 byggde man Shinkansen, ett modernt höghastighetståg på nya banvallar mellan storstäderna Tokyo och Osaka.

På 1990-talet försökte japanska staten privatisera detta ”bullet train”. Det gick till en början inte, därför att bara en liten del av den ursprungliga investeringen hade amorterats, och man tvingades göra extra nedskrivningar.

Visst är det bra med en opposition som ställer krav på regeringen, men det får finnas gränser för snömoset i argumentationen.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons