Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Swedish Match: Vi får dra lärdom av kritiken

Annons

Jag ifrågasätter inte nyttan av den organisation Elin Ramfalk företräder. Inga minder-åriga bör få tillgång till snus innan de fyllt 18 år, mogna nog att veta vad nikotin innebär.

Men att förbjuda våra varumärken, som Ettan vilket funnits sedan 1822 långt innan cigaretten ens var uppfunnen, med argumentet att rökning skadar hänger inte ihop. Snus är inte cigaretter.

Genom att anonymisera snus öppnar Ramfalk för en marknad där kvalitet och konsumentsäkerhet riskerar bli sekundär, då ändå ingen kan härleda produkten eller ställa tillverkarna till svars för innehållet.

Snus – redan med en rad restriktioner för tillverkning och försäljning – är fullt laglig att konsumera för vuxna. Det är inte konstigt att vi värnar om vår rätt att sälja, precis som vi finner det orimligt att vi inte får exportera snus till det EU som nu fredar cigarettmonopolet med dess kända skade-verkningar. Att anklaga Swedish Match för att medvetet eftersträva att fånga minder-åriga i beroende är direkt stötande. Sådana oseriösa utfall sänker nivån på debatten om rimliga krav på beroendeframkallande produkter.

De oönskade ämnen som naturligt följer med råvaran har vi bevisat kan genom ansvarsfull tillverkning reduceras till enligt internationell forskning unikt låga nivåer.

Enligt EU:s expertkommitté är snus en förklaring till att få svenska män röker. Det gör inte oss till en folkhälsoinstitution. Vi tjänar pengar på att rökare växlar vana, men skulle rimligen förlora dem igen om de inte fann snuset tilltalande.

Vi strävar mot att fler kvinnor ska uppleva skillnaden mellan snus och cigaretter. Jag ger Ramfalk rätt i att en tillfällig design på ett av våra varumärken tänjer på gränsen för snus traditionella uttryck.

Konsumenten av varumärket i fråga är i snitt 44 år, 70 procent är kvinnor. Märket attraherar flest före detta rökare. Men förpackningen är olycklig om den kan uppfattas riktad till unga. Vi får dra lärdom av Ramfalks kritik.

Kvinnor är dock inte mer lättledda eller mindre kloka konsumenter när det kommer till livsstilsfrågor. Dagens snusande kvinnor och rökare som funderar på alternativ gör detta av andra skäl än en tillfällig design.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons