Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Swedma-vd: Låt hushållen bestämma över sina brevlådor

Annons

Jag har med stor förvåning tagit del av förslaget från Vänsterpartiet i Västerås att kommunen skulle lansera en kampanj mot direkt-reklam. Syftet sägs vara att informera hushållen om deras rättigheter att tacka nej till direktreklam och den påstådda miljöpåverkan som denna marknadsföring ger upphov till.

Det är ett populistiskt förslag som vilar på svag grund. Att hävda att hushållen inte skulle känna till sina rättigheter, det vill säga att man inte skulle veta om att man inte får någon direktreklam om man sätter upp en nej tack-skylt, innebär närmast ett omyndigförklarande av medborgarna. Systemet har funnits i många år och det är svårt att tänka sig att någon vid det här laget inte skulle känna till möjligheten.

Vidare påstår Vänsterpartiet att varje hushåll får ta emot 48 kilo reklam varje år. Att presentera en siffra på detta sätt utan att sätta den i sitt rätta sammanhang är vilseledande och gör det svårt för såväl politiska beslutsfattare som medborgare att ta ställning.

Sanningen är att det papper som används i direktreklam återanvänds upp till 7 gånger innan det blir miljövänligt bränsle. Få återvinningssystem är så effektiva. Miljöargumenten har därför inte den relevans som Vänsterpartiet vill ge sken av.

Flera mätningar visar dessutom att direktreklamen är uppskattad och att de erbjudanden som kommer i stor utsträckning används. I genomsnitt säger mer än sju av tio hushåll i Västerås ja till direktreklam.

Vänsterpartiet försöker vinna billiga politiska poäng. Vad de inte tänker på är de som drabbas. Dels är det alla hushåll för vilka de erbjudanden som kommer i brevlådan är ett stöd för att planera inköp och dryga ut hushållskassan. Vidare handlar det om en stor mängd lokala näringsidkare som är beroende av direktreklamen för att nå befintliga och potentiella kunder. Det skulle vara intressant att höra om Vänsterpartiet frågat vad den lokala pizzerian, frisersalongen eller kvartersbutiken tycker om förslaget.

Vi rör oss nu sakta ut ur den värsta lågkonjunktur som Sverige har drabbats av i modern tid. I det läget behöver Västerås näringsliv rätt förutsättningar för att överleva och stärkas. Detta förslag riskerar att få rakt motsatt effekt.

Vi har i dag ett väl fungerande system där hushållen, inte klåfingriga politiker, bestämmer över sina brevlådor. Låt det få fortsätta att vara så. Det är det bästa för både hushåll och lokalt näringsliv.

Mikael von Ekensteen

vd, Swedma - intresseorganisationen för direktmarknadsföring

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons