Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtrafiken är faktiskt de folkvaldas ansvar

Annons

I sitt senaste inlägg om tågtrafiken i Mälardalen reducerar Ulla Persson återigen sig själv och sitt parti till åskådare och opinionsbildare. Som en sann lärjunge till nyliberalismens översteprofet Friedrich A Hayek överlåter hon med varm hand till marknaden och tjänstemännen att ta över det reella ansvaret för hela trafik-politiken i Mälardalen.

Andra storstadsregioner i det här landet har valt en annan väg. Västtrafik och Skånetrafiken har i stor politisk enighet och till båtnad för pendlare och övriga resenärer tagit över det fulla ansvaret för regionaltrafiken i var sin region.

För att illustrera skillnaden vad en aktiv regional trafikpolitik innebär och med Ulla Perssons passiva förhållningssätt gentemot Mälartrafiken har jag valt sträckorna Malmö-Helsingborg och Stockholm-Västerås. Sträckorna är ungefär lika långa och pendelunderlaget ganska lika.

Stockholm-Västerås: 25 tåg. Första tåg 5:55 och sista tåg 22:07. Månadskort 2660 kronor.

Malmö-Helsingborg: 63 tåg. Första tåg 04:37 och sista tåg 01:00. Månadskort 890 kronor.

Jag förstår inte varför Ulla Persson missunnar västeråsarna samma service och pendlarkostnader som skåningarna har i dag. Varför arbetar Du inte för att komma överens inom Mälarregionen med de övriga partierna om samma trafikpolitiska lösning som Västtrafik och Skånetrafiken?

Vidare förstår jag inte Din aningslösa och nonchalanta attityd till att slå vakt om svenska och västmanländska arbetsplatser. Efter att systematiskt studerat samtliga upphandlingar inom EU för rullande materiel inom järnvägssektorn de senaste 50 åren kan jag bara konstatera följande fakta:

SNCF, de franska statsjärn- vägarna, köper uteslutande ifrån franska tillverkare. DB (Deutsche Bahn), de tyska statsjärnvägarna, köper uteslutande ifrån tyska tillverkare, FS Trenitalia, de italienska statsjärnvägarna, köper uteslutande ifrån italienska tillverkare och så vidare.

De är bara de små nordiska länderna som, i någon slags övernitisk ambition att vara bäst i klassen, till punkt och pricka följer upphandlingsreglerna och prioriterar EU framför nationella och lokala intressen.

Clas Lundberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons