Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtrafiken i Mälardalen måste bli bättre

Annons

Att försöka vara tågpendlare i Mälardalen är inte lätt.

Trots att SJ påstår att dess tidtabeller hålls i 95 procent av fallen går det inte en vecka utan att några av tågen till och från Stockholm är försenade.

Ofta utan förklaring och kommer förklaringen så är det ändå inget som företaget verkar göra något åt.

Därtill saknas ofta vagnar så att tågen blir överfulla och det händer att passagerare får stå hela sin tågresa. Åren går och inget händer.

SJ är ett stort bolag och borde titta 20 år framåt och inte två. Vad regionens tågtrafik behöver är längre tåg, minskade problem med såväl tåg som räls, bättre service och planering av olika tåg. Att passagerarna (läs kunderna) tidvis behandlas som boskap är inte acceptabelt.

Har SJ skrivit en tidtabell bör den hållas.

Med tanke på att tåget infördes som transportmedel på 1800-talet så borde de flesta problem som kan uppstå med tåg och räls vara kända vid det här laget. Att inte ha testat om de nybeställda dubbeldäckarna tål vinter och värme är helt enkelt inte acceptabelt.

De flesta ursäkterna för förseningar under det gångna året har rört krånglande dörrar som först inte klarade minusgrader och nu verkar de heller inte fungera trots att det blivit varmare.

SJ bör lära sig vad service betyder. Om sådana här problem uppstår ideligen under en månad så borde det föranleda automatiska kompensationer till passagerarna i form av rabatterade biljetter och månadskort under kommande månad.

Till sist borde planeringen av olika tåg och tågtider skötas bättre. Varför inte ha fler och längre snabbtåg på morgnarna och kvällarna och på tiderna där emellan använda kortare och eventuellt långsammare tåg? Om SJ vill att fler ska använda tåg som transportmedel så bör de snarast anpassa tågtider efter hur passagerarna vill åka.

Nu under sommaren när många är lediga och kan åka bort har SJ dragit in på tågturerna. När det gäller allmänna kommunikationer som tågtrafik är det väl rimligt att anta att passagerarantalet kommer att öka om fler turer sätts in och går i tid för att de potentiella resenärerna då kan lita på att tågen går och att de kommer fram i tid. Då är det mindre lönsamt att ta alternativa färdmedel.

Dessutom är det mycket märkligt att tågpendlingen i Sveriges folktätaste region ska kunna påverkas av om det blir signalfel i Hallsberg eller växelfel i Laxå. Mälarbanan bör vara just det, en Mälarbana där tågtrafiken är inriktad på arbetspendlarnas behov i Mälardalsregionen i första hand.

Pendlarna bör inte behöva trängas i trafiken med fjärresenärerna från Hallsberg eller Göteborg. Dessutom måste skyllandet på varandra upphöra mellan Banverket och SJ.

Det är visserligen Banverket som sköter spåren, men det är av SJ som passagerna köper sin biljett. Om sedan Banverket inte sköter sig så är det tråkigt men strängt taget inget som passagerna ska behöva bry sig om. Det är en sak mellan SJ och Banverket.

Att man kommer fram i tid och att tågen går är däremot en sak mellan SJ och passagerarna.

Kommunikation är en oerhört viktig faktor för tillväxt i en region.

Fungerar den dåligt så växer andra städer och regioner förbi. Om inte SJ skärper till sig så riskerar Mälardalens tillväxt att försämras.

Det börjar också bli hög tid att överväga om inte trafiken på Mälarbanan bör handlas upp i konkurrens, för att se om någon annan aktör kan sköta trafiken bättre. Hittills verkar det dock som om vänsterblocket på riksplanet håller SJ om ryggen. Man kan fråga sig varför.

Anna Hård af Segerstad

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons